Fakta Cummins/Mercruiser 4,2ES 320

Årsmodell:2007

Motortype:6 syl/4-t diesel/turbo

Sylindervolum:4,2 l

Diameter x slaglengde:94 mm x 100 mm

Effekt, på veiva:320 hk

Tørrvekt (inkl. drev):460 kilo

Drivstoffsystem:Innsprøytning (ikke common rail)

Powertrim/Tilt:Std.

Anb. turtall: 3 900

Drev:Bravo lll

Interessen for å trimme marinedieseler er økende, skal vi tro den økende mengden henvendelser til redaksjonen rundt temaet. Fellesnevneren er spørsmål rundt hvordan en såkalt effektboks påvirker farten, forbruket og akselerasjonen.

Aquador

For å finne ut mer om saken har vi huket tak i en to år gammel Aquador 28 DC med en Cummins/Mercruiser med elektronisk innsprøytning. I fjor vår fikk eieren høre om KCR, og han slo til etter å ha lest KCRs hjemmesider. Han ville ha en noe kjappere akselerasjon, og i dette tilfellet vil KCR-boksen by på 55 flere hester. I tillegg øker dreiemomentet fra 647 Nm till 755 Newtonmeter. Det tilsvarer en effektøkning på 17 prosent.

Det tar cirka 15-20 minutter å montere boksen på en common rail-motor, men i noen tilfeller vesentlig mer for eldre systemer. Enkelt forklart fungerer KCR ved at den endrer signalene som kontrollenheten for drivstoff mottar, slik at det pumpes inn mer drivstoff på gitte tidspunkt. På vår testmotor har vi lagt inn økningen på lav-og mellomregisteret, og ikke så mye på topp.

Slik eieren ser det, veier dreiemoment og akselerasjon mest her. Prisen for en effektboks fra KCR er avhengig av hvilken motor du har, men det ligger i området fra 6000 til 8000 kroner.

Les også: Trimming kan koste deg dyrt

KCR=

KCR © Westerling, Staffan

KCR=

KCR © Westerling, Staffan

Forkortet levetid?

På spørsmålet om effektboksen forkorter motorens livsløp, er svaret at det avhenger av hvordan du kjører.

- Brukes det ekstra dreiemomentet kun når det trengs, skal det ikke være noe problem, er svaret fra KCR selv.

Men det kan likevel komme an på hvilen motor du har. Om produsentene bruker en lik motorblokk med effektnivåer fra 200 hester opp til 300 hester, så er naturlig nok toleransen høyere hos sistnevnte.

- Vi har ikke hatt noen problem med noen av våre installasjoner så langt, sier KCR.

Dieselmotoren i testbåten yter 320 hk og er fra 2007 (uten common rail). Motoren har et elektronisk styrt drivstoffsystem, noe som er en forutsetning for å kunne installere effektboksen. Båten er ellers bygget i plast - den er 8,8 meter lang, 3,1 meter bred og veier fire tonn.

Vi målte toppfart, drivstofforbruk, akselerasjon og lydnivå med fire personer om bord. Vi kjørte båten med og uten KCRs effektboks samme dag, med identiske værforhold. GPS brukte vi til fartsmålingene, og forbruket ble målt med gjennomstrømningsmåler. Støymåler og stoppeklokke må til for støy og akselerasjon. Representanter fra KCR sjekket at boksen ble korrekt montert.

KCR=

KCR © Westerling, Staffan

35 knop

Toppfarten uten boksen er 34 knop, og 35 med. Det er én knop i forskjell, og dermed en høyst marginal økning - som forutsagt. Fokuset her ligger på lav- og mellomregister.

Når vi måler drivstofforbruket, ser vi at det er noe høyere med KCR ved høyt effektuttak fra 27 knop og opp, men lavere nedover. Med økt dreiemoment kan vi dermed holde en gitt fart fra 27 knop og nedover med lavere turtall i forhold til originalen.

For å hente inn sammenlignbare data målte vi forbruket med og uten KCR ved 15, 20, 27 og 30 knop i tillegg til toppfart. På topp brukte motoren uten KCR 2,04 per nautisk mil. Med effektboksen økte altså farten én knop, og forbruket til 2,08 per nm. Senker vi farten til 20 knop, drar motoren uten KCR 1,80 liter på mila, og 1,66 med boksen.

Sparer hundrelapper

I prosent kan følgende tall også gi et godt bilde, med og uten effektboksen. Med full gass og ved 30 knop er dieselmotoren med KCR 2 prosent tørstere. Ved 27 knop skal motoren med KCR ha 2 prosent mindre suppe, ved 25 knop 3 prosent mindre, ved 20 knop 8 prosent og ved 15 knop skal den ha hele 11 prosent mindre drivstoff.

Om vi tar gjennomsnittet av forbruket av våre målinger (15, 20, 25, 27, 30 knop og topp) med fire personer om bord, får vi følgende tall:

  • Uten KCR: 1,86 l/nm
  • Med KCR: 1,80 l/nm
  • Kjører du 1000 nautiske mil i året med en dieselpris på 12,93 kroner, blir regnestykket slik:
  • Uten KCR:23 045 kroner
  • Med KCR:22 302 kroner

Naturlig nok avhenger resultatet ovenfor på kjørestilen. Legger du deg hardt på gassen med KCR om bord, går det hardt ut over både lommeboken og miljøet, og vice versa.

Det store poenget med KCR på denne motoren er helt klart akselerasjonsegenskapene. Uten KCR kjøres intervallet 0-2 0 knop på 19,5 sekunder, 0-30 knop på 31,4 sekunder og 20-30 knop på 11,9 sekunder. Med KCR koblet inn, går vi ned til 14,1 sekunder fra 0 til 20 knop, 22,6 sekunder fra 0 til 30 og 8,5 sekunder fra 20 til 30. I gjennomsnitt 28 prosent raskere.

KCR=

KCR © Westerling, Staffan

- Adjø garanti

Hvordan stille så motorleverandøren seg til effektboksen fra KCR?

- Før det første vil alle former for garanti forsvinne om du monterer effektbokser på en ny motor, sier Svenne Jansson, tekniker på Brunswick Marine in Sweden AB, som er distributør for Cummins/Mercruiser i Sverige.

Han forteller videre at en del av deres motorer ikke er dimensjonert for den økte varmeutviklingen som finner sted når mer drivstoff enn beregnet sprøytes inn i motoren.

- Skadene kan bli omfattende på både motor og drev, sier han.

Videre forklarer teknikeren at båtmotorene til forskjell fra bilmotorene kun har ett gir, sammen med propellen og stigningen. På den måten kan vi si at båter går i konstant oppoverbakke, med en betydelig høyere belastning enn bilmotoren. Resultatet er høy konstant belastning når du legger til ekstra dreiemoment og hestekrefter.

- Om du i tillegg setter på større propell for å utnytte de ekstra hestekreftene, blir belastningen enorm, avslutter han.

Epilog

Denne sesongen har eieren av vår Aquador 28 DC fått bestilt seg en større common rail-diesel fra Cummins/Mercruiser på 350 hk. KCR-boksen også...

KCR=

KCR © Westerling, Staffan

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!