Cormate er på banen med to nye båter i sin luksussportsserie: Cormate T-24 og Sportmate 24. Førstnevnte er en kompaktversjon av flaggskipet T-27, det vil si en lekker sommercruiser på 24 fot med hevet fordekk, køyeplass for to og toalett under dekk. Hvis båter har samme finish og detaljer som storesøster er dette etter vår mening en klar konkurrent til Gozzi, Nimbus, Goldfish og Windy Oceancraft. Her om bord betaler du også for varene, men dette er til gjengjeld noe av det flotteste du får i denne klassen, som nærmest er blitt som et norsk varemerke å regne.

Les om Cormate T-27.

Både "rimelig" og dyr

Båten leveres både med diesel og bensin, som betyr at du får en "billig" inngangsutgave med 190 hk bensin fra 690 000 kroner. Skal du ha diesel på 220 hk fra CMD, må du ut med 870 000 kroner. Båtene gjør respektivt 41 og 46 knop. Med riktig motorisering er båten god for godt over 50 knop, selv om dette skroget er konstruert for effektiv gange i sjøen fremfor ekstreme hastigheter.

Les om konkurrenten Gozzi 23.

Sportmate 24 er skjærgårdsjeepløsningen på samme skrog, med en såkalt "juniorlugar", en etter sigende lettere og morsommere båt i sjøen. Sportmate skal også være den rimeligste inngangsmodellen til Drøbakbaserte Cormate - en båt med klare likhetstegn til en årgangsklassiker, nemlig Hydrolift F-23. Med 190 hk bensin gjør båten rundt 44 knop, og koster fra 573 000 kroner. www.cormate.com

Les mer om Hydrolift C-27 her. og Goldfish 30 SC .

Cormate Sportmate 24 er Ranvigs nyhet for Båter i Sjøen.

Cormate Sportmate 24 er Ranvigs nyhet for Båter i Sjøen.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!