Igjen er det mørke kvelder og da er det viktig å sjekke lanternene på båten. Det aller viktigste med lanternene er at du blir oppdaget av andre båter og at fare for sammenstøt unngås. Regelverket for lanternebruk er omfattende, men grundig spesifisert.

Har du en motorbåt som er mindre enn 7 meter og som går saktere enn 7 knop kan du klare deg med en hvit, rundtlysende lanterne. Men går båten fortere enn 7 knop, skal båten ha full lanterneføring. Akkurat her er det mange som misforstår reglene.

Med full lanterneføring menes at man skal ha grønn (styrbord) og rød (babord) sidelanterne pluss hvit topplanterne og hvit akterlanterne. Lanternene skal være godkjente i forhold til båtstørrelsen, være korrekt montert og det er ulike krav avhengig av båttype og størrelse.

Eksempelvis klarer en seilbåt seg med rød og grønn sidelanterne pluss akterlanterne. Det gjør derimot ikke en motorbåt, for der må man også ha en hvit topplanterne. Vær også oppmerksom på at seilbåter som går for motor skal føre lanterner som motorbåt.

Babordlanterne=

© Terje Haugen

Kombilanterne er ikke sikkert

På mange moderne båter - eksempelvis skjærgårdsjeeper - benyttes ofte kombilanterne på stang hvor en hvit, rundtlysende lanterne utgjør topplanterne og akterlanterne. Denne løsningen er ikke så god, for her må man sette opp stangen hver gang før bruk. Akkurat det er det mange som gir blaffen i og det farligste akkurat da er at man ikke har den livsviktige akterlanternen! Å kjøre uten akterlanterne - selv om turen ikke er så lang og du følger med forover - er skummelt. Blir du innhentet av en båt som kjører fortere enn deg, kan du risikere at han braker inn i deg bakfra!

Se også: Sjøens viktigste regel.

En helt annen sak er at kombilanterne på løs stang er en teknisk dårlig løsning. Stangen kan brekke og det skal vedlikehold til for å sikre gode kontaktflater nede i hullet hvor det fort oppstår fuktighet. Lanterner på stang er vanligvis elendig avskjermet og dermed lyses båten opp på dekk og innvendig. Resultatet blir at man blendes og mister nattsynet. Dette er også en viktig årsak til at mange lar være å sette opp kombilanternen.

=

RIKTIG LANTERNEFØRING: Slik skal båten din se ut i mørket. © Illustrasjon: Wikimedia Commons

Bruk i det minste lommelykt

Å begi seg ut i nattmørket uten lanterner eller lys er risikofylt og dumt. Er du ute med robåt, kano eller kajakk, må du i det minste ha med en kraftig lommelykt slik at du kan tenne denne dersom du ser andre båter nærme seg. Det har kommet flere fleksible lanterneløsninger på markedet og det kan være en god livsforsikring å investere i dette. Det er din sikkerhet dette gjelder, så sørg uansett for at du blir sett i tide!

Se også: Vi tester el-båt.

Tenk også over at du kan få problemer med en forsikringsutbetaling dersom du skulle kollidere med en annen båt og at det viser seg at lanternene dine ikke virket. Kjører du uten lanterner eller ikke har satt opp stanga med kombilanterne, risikerer du en bot på 2000 kroner. Kjører du med en lanterne som ikke virker, kan du få 1500 kroner i bot, men langt verre er det om du blir rent i senk.

Lær deg reglene

Det er opplagt smart å lære seg hva slags lanterner ulike båter og større fartøyer fører - da vet du straks hva slags båt eller skip du ser i mørket. Vis Sjøvett-kampanjen har utarbeidet et infohefte om lanternereglene. Det kan du gratis få tilsendt ved bestilling hos Sjøfartsdirektoratet eller laste ned her.

Båtutstyrsforretninger og båtforhandlere kan også gi deg nærmere informasjon om riktige lanterner for din båt. Alle lanterner skal være CE-merket og godkjent.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!