Kort sagt:

+ Morsom kjørebåt

+ Mye båt for pengene

+ Fin for vannsport


- Støyer mye

- Enkel finish

- Lite praktisk innredning

Oppskriften er enkel: Støp en liten 17 foter på den mest kosteffektive måten mulig, gi blaffen i finish og fikse løsninger, og putt deretter en firesylindret treliters motor med teknologi fra 1960-tallet under motorluka.

Så bygger du den i tusenvis av eksemplarer.

Resultatet blir, som i dette tilfellet, en billig båt for massene.

En suksesshistorie i småbåtsammenheng, faktisk.

Riktignok omtaler jeg her forgjengeren Bayliner 175, som er verdens mest solgte i sitt segment, men avløseren 111 Gran Turismo er nesten identisk med originalkonseptet.

En stort enklere båt får du ikke med innenbordsmotorisering - faktisk er også interiøret skrekkelig likt hva man så i båtene på 1960-tallet.

Dermed skiller 111 GT seg ganske markant fra de nordiske konkurrentene i denne testen.

Bayliner 111 GT Varbergtest 09=

GAMMELMODIG: Innredningen er som i en båt fra 1960-tallet. Finishen er så som så. © Finnes, Fredrik

Vannsport

Dét skulle imidlertid ikke bety at dette ikke funker. Amerikanerne kan bowridere, og selv om dette er en billigversjon er det aller meste på plass for å kunne nyte solrike dager på fjorden.

111 GT er kort fortalt en vannsportbåt. Her er solsengen over motorkassen droppet for å gi bedre dørkplass, og en av de fem stolene er vendt akterover for å passe til vannskivakten.

En minimal badeplattform med vannskikrok og badestige gjør nytten. Stuv er det høyst sparsommelig med, med unntak av rommet under dørken, der vannski, brett, tau og fendere får plass.

Stol og benker er trukket i imitert skinn og er lette å holde rene for skitt og vannsprut. Det mest avanserte med denne skuta må være at man kan senke de to sammenhengende setene og få en slags solseng ut av det.

Ikke veldig komfortabelt, men det funker.

Bayliner 111 GT Varbergtest 09=

ENKEL: Bayliner 111 GT har enkel linnredning, men det meste er på plass for å nyte en finværsdag. © Finnes, Fredrik

Takler bølger

Bayliner har testens minste sittegruppe foran konsollene - her er det kun plass til to personer.

Til gjengjeld har amerikaneren smarte ryggputer mot konsollene, så her ligger man fint med ansiktet mot fartsretning. De lave fribordene gjør likevel ikke dette til et sted for de minste barna.

Bayliner 111 GT går overraskende bra i sjøen. Dette er en typisk amerikansk skrogløsning med relativt brede chines for løft og sidestabilitet, men båten kjennes likevel ganske myk og kompakt i sjøen.

Grafer=

Grafer © Ukjent

Innenbordsmotoren gjør den baktung, men desto lettere å trimme rett, og selv opp til en meter store bølger takler denne båten.

Med 135 bensinhester er den testens mest lekne, en skikkelig ungdomsbåt med god trøkk i motoren, fin og lett servostyring og en nesten vannjetliknende prestasjon i svingene.

Det vi savner da er skikkelig sidestøtte i førerstolene, plass til en liten plotter på dashbordet, samt noen støydempende bomullsdotter å stikke i øra.

O/min

Støy dBA

Drivstoff l/nm

Fart i knop

4900

96

1,08

38,2

4500

93

1,00

35,0

4000

89

0,86

30,5

3500

84

0,79

24,8

3000

83

0,79

20,0

2500

80

0,89

14,4

2000

75

1,05

7,5

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Bayliner
Pris 219000

Konklusjon

Vinylesterforsterkede 111 Gran Turismo er en søt liten båt som gir mye for pengene, men blir nok i enkleste og særeste laget for folk flest.

Dette er en lekebåt, og ikke en turbåt slik de aller fleste bruker båter. Kjøper du et vannskitårn til båten (kr. 24.000), gjør den imidlertid god nytte for seg.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!