Kort sagt:

+ Høy kvalitet

+ Bra finish

+ Fine sjøegenskaper


- Ukjent merkenavn

- Trangt motorrom

- Kun dobbeltinstallasjon

Cobalt er på mange måter USAs svar på Windy. Amerikaneren har kanskje ikke den tilsvarende opphøyde statusen som Norges største båtprodusent har i hjemlandet. En kompromissløs tankegang hva gjelder kvaliteten og en vilje til å ta seg betalt for jobben, er imidlertid med på å gi merket integritet.

I likhet med Windy har det Kansas-baserte verftet like fullt en jobb å gjøre med merkenavnet utenfor egne landegrenser, for Cobalt har fortsatt ikke samme slagkraft som for eksempel Chris-Craft og Boston Whaler.

Men med hardt, målrettet arbeid skapes det alltid faste. I "J.D. Power and Associates Marine Survey", der amerikanske båteieres tilfredshet med egne båter undersøkes, kommer Cobalt ut som beste merket år etter år. Slike ting bør man lytte til.

Det tar heller ikke så lang tid om bord for å forstå hvorfor kundene trives i disse båtene. Cobalt 303, som med sine ni meter er den minste båten i verftets sportscruiserserie, gir raskt et inntrykk av å være en stilsikker og komfortabel solskinnsbåt.

Les også:

Knopene og stikkene du må kunne

BMW har designet Bavarias nye 28-foter. Se hvordan den blir her

Cobalt 303=

Cobalt 303 © Finnes, Fredrik

Sportslig

Kombinasjonen av de duse brune og beige interiørfargene, sømmene i de svulstige skinnbenkene og den kantete, minimalistiske designen gir båten et småoriginalt preg. Denne båten er også et eksempel på at man ikke trenger store mengder treverk i interiøret for å få den etterlengtede kvalitetsfølelsen. Plast, skinn og myke tepper fungerer aldeles utmerket, så lenge jobben er godt gjort.

Blant tingene som Cobalt har felles med Windy i denne klassen, er fokuset på dagstur og kjøreglede framfor overnattingsvolum under dekk. Det er nesten uvant å støte på en amerikansk 30-fots cruiser uten stikkøyer under cockpitdørken. Lav profil og lavt tyngdepunkt gjør dette til en mer sportslig utgave - prisen man betaler er at kun to har sovekomfort under dekk.

Her nede er det imidlertid ikke spart på noe, og man har fått plass til vesentligheter som et lite pantry med elplate, vask, et enkelt, men tilstrekkelig baderom samt en riktig fin V-sofa i skinn med bord og grei sittehøyde. Et komplett DVD-system er tilleggsutstyr, ellers er båten velinnredet som standard, med blant annet mikrobølgeovn, elektrisk toalett og stereo med iPod MP3 dokkingstasjon.

Les tester av noen av konkurrentene:

Chaparral 290 Signature

Cranchi 32 Zaffiro

Nimbus 30 Nova S

Cobalt 303=

Cobalt 303 © Finnes, Fredrik

Trygt

Cobalt finner ikke opp hjulet på nytt når det kommer til innredning, men velprøvde løsninger er trygt og fungerer i 303. Spesielt fornøyd er vi med at ankervinsjen er skjult under en luke i fordekket. Det bekrefter den rene designen. At den ikke sitter helt akter, får man irritere seg over om man vil.

Cockpit har en klassisk, typisk amerikansk utforming: En lang, komfortabel L-sofa strekker seg på babord side, og har vippbar ryggløsning i begge ender. Akter får vi en stor og flott solseng så snart ryggstøtten på akterbenken vippes framover, mens i den fremre enden har man valget mellom et copilot-sete eller en sjeselong.

En enkel bordløsning på stativ gir i hvert fall støtte til en lett lunsj. Den kan tilberedes på drinkpantryet bak førerbenken, som har en vask og et kjøleskap. Gangveien ut til den todelte badeplattformen gjør dette til en lettanvendt sommercruiser. Plusspoeng får amerikaneren for å huske stuverom for tauverk helt akter.

Liten plass

Cobalt leverer også varene på førerplassen. Her sitter man flott, ergonomien er upåklagelig og oversikten total over de mange instrumentene, som blant annet innebefatter dybdemåler, kompass og 12 V uttak. En fin fotstøtte og en hylle for småting betyr at produsenten tenker aktivt båtliv, men Cobalt har uansett ikke klart å luke ut de mest typiske elementene en nordeuropeer kan irritere seg over.

Et eksempel er at førerbenken passer best for 1,5 personer, som betyr at én person har "liggeplass" ved rattet, mens to personer får det trangt. Et annet er at det kun er plass til en 5-tommers kartplotter på det overlessende dashbordet, noe som ikke er tilstrekkelig i en båt på denne størrelsen.

Se andre sportscruisere i Norges største båtkatalog

Cobalt 303=

Cobalt 303 © Finnes, Fredrik

Ustoppelig

Cobalt 303 skiller seg fra andre amerikanere vi har kjørt i denne størrelsesklassen. I så måte er det synd at testdagen viser seg fra sin mest imøtekommende side, for bare noen skarpe halvannenmeters høye bølger kan bekrefte svaret vi tror vi alt sitter med, nemlig at dette er et kompakt, ustoppelig bygge.

Drøye fem tonn med kevlarforsterket, sandwichbygget glassfiber, formet til et 22 graders skarpt skrog, har nok pondus til å holde dampen oppe, noe vi får visse hint om når vi finner hekksjø å forsere.

Med to Volvo D4-300 på til sammen 600 dieselhester finner vi toppfarten på 43 knop, som i seg ikke er veldig imponerende, men selvsagt mer enn tilstrekkelig. For som alltid er det cruisinghastigheten som betyr noe i en båt som denne, og her om bord er det komfortabelt for alle selv godt over 30 knopsstreken.

Likheter med Windy er nevnt, og de gjelder også ute i sjøen. 303 er sportslig nok i håndteringen, er kvikk og presis, men har samtidig klare, sedate cruisingtrekk, og er ikke spesielt trimmevillig. To dieselmaskiner er tungt, men ikke sjenerende, og responsen er god uansett fartsområde.

Kvalitetsfølelsen jeg sitter igjen med ved rattet gjenspeiler helheten av denne båten. Det er en følelse som gjør det mulig å irritere seg grønn over stigende dollarkurser.

Cobalt 303=

Cobalt 303 © Finnes, Fredrik

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Cobalt 303 har noe de fleste amerikanerne mangler, nemlig en god kombinasjon av kvalitet, komfort, finish og flotte sjøegenskaper til en forsvarlig pris. At dette er en populær båt i sitt marked, kan vi forstå.

Med strenge, nordiske øyne er det likevel enkelte elementer som kan forbedres. Et av dem er pantryet, som like godt kunne vært plassert ute, en bedre bordløsning, mer brukervennlig kalesje samt et litt ryddigere motorrom. Et mer kjent merkenavn hadde heller ikke skadet - og ville vært velfortjent.

Les også:

Vi bygger vår egen båt

Se bilder av den norskdesignede superyachten M/S Silver

Her er ekspertenes bruktbåttips

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!