Tekniske data Nordkapp Enduro 600

  • Lengde: 5,92 m
  • Bredde: 2,05 m
  • Vekt: 620 kg
  • Motor: 70-150 hk
  • Pris: Fra ca. 300 000,-
  • www.nordkapp-boats.no

Kort sagt:

+ Lekker innredning

+ Gode førerstoler

+ Bra aktersofa

+ Sprek motor


- Mye skroglyd i bølger

- Noe høyt forbruk

- Følsom for vind/vektfordeling

Nordkapp samarbeider med Evinrude på motorfronten, og vår testbåt er utstyrt med den spreke E-tec 115 H. O-versjonen. Det gir båten en meget livlig toppfart på 40 knop.

Nordkapp Enduro 600 leveres med motorer fra 90 til 150 hk, og koster fra snaut 300 til 360.000 kroner. Du må regne med å legge på rundt 25-30.000 kroner i utstyr, før båten er slik at du virkelig får glede av den.

Når det gjelder sjøegenskaper og fart, virker motorstørrelsene mellom 115-130 hk som de mest fornuftige valgene.

Ikke av de mest behagelige

Den mest økonomiske farten med 115 High Output, ligger mellom 16-21 knop, mens skroget og motoren trives best mellom 23-28 knop. E-tec motorene er totaktere med direkte innsprøytning, noe som gir et litt annet, men likevel tiltalende lydbilde i forhold til firetakterne.

Motoren bruker imidlertid noe mer drivstoff enn tilsvarende kraftige firetaktere på sammenlignbare båter.

Mens innredningen er toppklasse, følger ikke Nordkapp Enduro 600 de nyeste konkurrentene helt når det gjelder sjøegenskaper. Selv om forskjellene er ganske små, merker vi at den slår hardere og mer markert med baugen i mot- og sidesjø enn de beste båtene i klassen.

Les også:

Test av Buster XXL.

Test av Ryds 568 GTS.

Klikks Båtkatalog - skjærgårdsjeeper 200-500.000:

Støy fra skroget

Den er relativt følsom for sidevind, og legger seg markert inn i vinden når du kjører fort. I tillegg er den relativt følsom for vektplasseringen om bord. Det krever mer bevisst handling fra førerens side når forholdene forandrer seg.

I medsjø går båten fint, men hver gang den går ned i bølgene med en viss kraft, smeller det mer i skroget enn hos de beste skrogene i klassen. Det er rett og slett mer skroglyd i Nordkappen enn for eksempel Ryds 568 GTS.

Den trives bedre i smul sjø, og går da lett og kjapt i plan, samtidig som den er enklere å kontrollere enn med mye bølger og vind.

Fin innvendig

Inntrykket blir langt bedre når man ser på innredningen. Nordkapp Enduro 600 har lenge vært blant de beste båtene i klassen når det gjelder interiør og utforming av førerplassen, og skuffer heller ikke ved dette møtet.

Den er nemlig pen og relativt funksjonell, med et lite instrumenttårn foran føreren og kartplotter plassert innen rekkevidde.

Det er ikke satt av plass til en større innfelt kartplotter, som i en del nyere jeeper i samme størrelse.

Konsollen er trukket ut på høyre side av båten, med føreren plassert så midt i båten som mulig.

Passasjerplassen er ut mot rekka. Det fungerer fint, med unntak av de gangene passasjeren skal ut av setet, mens kapteinen fortsatt vil styre skuta.

Se også:

Nordkapp Enduro 600 i Klikks båtkatalog:

Test Steady 520 RS

Prøvekjørt Yamarin 61 CC:

=

Passasjervennlig

Setene er funksjonelle bøtteseter med en passende vippepute når du vil sitte litt høyere. De er trukket i pent og tradisjonelt blått stoff. I fotbrønnen finner du en aluminiumsprofil å støtte bena mot når du vil spenne fra i urolig sjø.

Den buede vindskjermen gir passe ly for sommerbrisen, og du har et lite oppbevaringsrom i konsollen for småting som lommebok, mobiltelefon og lignende.

Nordkapp Enduro 600 er en av de mest passasjervennlige skjærgårdsjeepene, med en bred aktersofa som er trukket helt ut på sidene.

Det gir god bredde for tre-fire personer, i tillegg er høyden og vinkelen på ryggstøtten slik at det er behagelig å sitte der.

Stor sittegruppe forut

Siden sofaen er bred, blir det litt vanskeligere å komme seg ut akter, men stuveplassen under setet er stor. Du må imidlertid fjerne puten i setet for å få åpnet lokket ordentlig.

Dørken i stuverommet er teppebelagt, så tauvverk og andre ting som blir fuktig ved bruk, passer best i oppbevaringsrommene helt akter. Der er det også en badestige.

Også foran konsollen er det bra passasjerplass; sittegruppen er trukket rundt skrogsidene så nær 360 grader som mulig, og det er en god benk i fartsretningen foran konsollen.

Avstanden til dørken kunne likevel vært litt høyere med tanke på sittekomforten.

Flere tester:

Les hele saken
Test Anytech 522 SP:
  • Test AMT 185 R:
  • Test Yamarin 56 SC:
  • Testdata Nordkapp Enduro 600, Evinrude E-tec 115 H.O.

    Turtall

    Fart, knop

    Støy, dBA

    Forbruk, l/t

    Forbruk, l/Nm

    2500

    9,3

    73

    10,4

    1,12

    3000

    16

    73

    14,9

    0,93

    3500

    20,8

    78

    20,0

    0,96

    4000

    23

    75

    25,1

    10,9

    4500

    29,5

    79

    32,5

    1,1

    5000

    32

    81

    35,5

    1,11

    5500

    36,4

    83

    41,9

    1,15

    6000

    39,7

    87

    46,8

    1,18

    Akselerasjon

    Sekunder

    0-25 knop

    7,3

    ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Nordkapp
    Pris 300000

    Konklusjon

    Det fortsatt veldig trivelig om bord i Nordkapp Enduro 600, men Nordkapp-navnet og prisen forplikter. Den sportslige og lekne båten møter hard konkurranse fra nye konkurrenter på sjøegenskaper, noe som merkes best under røffe forhold.

    Ved normal kjøring er forskjellene mindre. Fortsatt er båten kvalitetsmessig og pen innvendig, og har mange fine sitteplasser.

    Les også:

    Testdata Nordkapp Enduro 600, Evinrude E-tec 115 H.O.

    Turtall

    Fart, knop

    Støy, dBA

    Forbruk, l/t

    Forbruk, l/Nm

    2500

    9,3

    73

    10,4

    1,12

    3000

    16

    73

    14,9

    0,93

    3500

    20,8

    78

    20,0

    0,96

    4000

    23

    75

    25,1

    10,9

    4500

    29,5

    79

    32,5

    1,1

    5000

    32

    81

    35,5

    1,11

    5500

    36,4

    83

    41,9

    1,15

    6000

    39,7

    87

    46,8

    1,18

    Akselerasjon

    Sekunder

    0-25 knop

    7,3

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!