Offshore blir ofte forbundet med Røkke og Gjelsten, høy sigarføring og budsjetter i timillionersklassen. Men slik trenger det ikke å være. I Norge finnes det en rekke offshore-klasser, og mange av dem koster ikke mer enn at de fleste - med litt prioriteringer - har muligheten til å delta. En av de mest spennende klassene i dag heter V-150.

- Ideen bak oppstarten av V-150 har vært å etablere en enskrogsklasse som representerer moderate investeringer i båt og motor, men som samtidig står for høy hastighet i krevende forhold utaskjærs, forteller Bengt Quarsten som er klasserepresentant for V-150.

Les også:

To personer i båten

Offshore kan kalles båtsportens svar på rally ettersom man må være to personer i båten i motsetning til rundbanegrenen (som blant annet Rich Ivar Håkonsen kjører, se Vi Menn Båt 5-08). I de minste offshore-klassene er det én navigatør og én som kjører båten, mens i de største klassene - som Class-1, hvor Gjelsten gjorde suksess - har man en pilot som er ansvarlig for rattet, og en throttleman som er ansvarlig for gassen.

- I klassen V-150 må man være minst 16 år for å få kjøre, og det er flere team som består av far og sønn eller søsken. Og her blir det litt som i rally hvor den ene er navigatør eller en slags kartleser, forteller Quarsten.

Selv deltar Bengt Quarsten med sin 16 år gamle sønn Ole Johan, og i årets Norgescup endte de på delt førsteplass sammen med Ruben Meisal og Per Kristian Knutsen. Ikke mer enn seks båter tok poeng i år, men flere båter kan dukke opp i fremtiden.

- Flere av båtene som er tatt i bruk, ble støpt allerede på 80- og 90-tallet og ble tidligere benyttet i den internasjonale 2-litersklassen, før utviklingen der førte til større skrog og større motorytelser. Mange konkurransebåter har av den grunn vært ute av aktiv tjeneste i en del år, eller vært benyttet til ombygde pleasurebåter, men nå kan de tas i bruk igjen for en relativt billig penge i V-150, sier Quarsten.

I Sverige finnes det nesten 20 båter i V-150, i tillegg til at også Finland er representert, og til neste år kan alle disse teamene komme til Norge da Flosta Motorbåtforening arrangeres Nordisk Mesterskap i offshore den 4. og 5. juli.

Båter til 200 000 kroner

De fleste båtene koster rundt 200 000 kroner inkludert motor. Forskjellige motorer kan brukes, men alle må ha 150 hestekrefter. I bilsport er det ofte en tommelfingerregel at driftsbudsjettet per sesong er det samme som innkjøp av bil, men i båtsport er det annerledes. Her finnes det ingen dyre dekk, støtdempere og fjærer, så driftsbudsjettet trenger ikke overstige 50 000 kroner per sesong.

Les også:

Jenteteamet

Benedikte (21) og Kathrine (19) von Tangen er to søstre fra Oslo som deltar i V150. Deres far, Lyder, er en gammel rundbanemann, men ettersom det kun er én person i båten i rundbanegrenen, valgte han heller offshore for døtrene.

- I offshore kan Benedikte og Kathrine kjøre den samme båten, og de samarbeider som et lag, sier han.

For Kathrine har årets sesong vært debuten, mens Benedikte har erfaring fra den litt mindre V50-klassen.

- Dessverre har vi slitt mye med tekniske problemer denne sesongen, men dette er som en læresesong for oss.

Jenteteamet fra Oslo fortsetter i V150 til neste år og begrunner det med at klassen har en del prestisje til tross for en billig inngangsbillett.

- Skulle vi gått en klasse opp, måtte det ha blitt til C3, men det er vesentlig dyrere, sier Lyder von Tangen.

Offshore-klasser

Motorbåtsport deles gjerne inn i offshore og rundbane. I Norge er det forbundene Norges Motorsportforbund (www.motorsportforbundet.no) og Norges Båtsportforbund (www.batsport.no) som styrer disse grenene. I rundbane er Formel 1 den gjeveste klassen, mens Class-1 er det mest prestisjefylte innen offshore. I offshore er det alltid to personer i båten, og her er de viktigste klassene.

V-50

V-bunnsbåter med motorer på 50 hestekrefter. En nasjonal klasse med 13 års aldersgrense.

V-150

V-bunnsbåter med motorer på 150 hestekrefter. 16 års aldersgrense. Dette er en stor klasse i Norden, og den kan vokse seg større også i Norge på grunn av lave kostnader.

3B

Båtene er enten singel eller multi (V-bunn eller katamaran). Motoren har i utgangspunktet 90 hk, men her er lett bluprinting (trimming) lovlig innenfor visse rammer, noe som ofte gir ca. 115 hk. Fortløpende endringer innen motortyper siden sporten ønsker å utvikle seg mot mer miljøvennlige motorer. Denne klassen er internasjonal, og det avholdes EM og VM i tillegg til nasjonale race.

3C

Båtene er enten singel eller multi (V-bunn eller katamaran). Motor: ca. 2,5 liter og 200 hk. Denne klassen er internasjonal, og det avholdes EM og VM i tillegg til nasjonale race.

P1

P1 er et nytt internasjonalt offshore-mesterskap som har fått bred mediedekning de siste årene. Klassen er billigere enn Class-1, men har flere båter og er i ferd med å få mer prestisje. I P1 brukes det båter med V-bunn som deles inn i klassene "Evolution" og "SuperSport".

www.powerboatp1.com

Class-1

Dette er kongeklassen hvor Bjørn Rune Gjelsten deltok i mange år. Båtene er catamaraner og har to motorer på nesten 1000 hestekrefter hver. Det finnes også liknende klasser i USA og Australia. Nordmenn som deltar er Bård Eker, Kolbjørn Selmer, samt Ingebrigt Aarbakke og Jørn Tandberg i den norske båten Jotun. Til neste år skal også Pål Virik Nilsen delta i den australske båten Maritimo.

www.class-1.com

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!