De siste årene har dieselmotorene hatt en voldsom utvikling, og de kan nå skilte med pene forbrukstall og lavt støynivå - i alle fall når de sitter i en bil. På båtfronten har det dessverre gått en god del tregere, og de fleste større motorene er plukket ut av tyngre nyttekjøretøy. Det har ført til at de ikke har vært like fleksible og drivstoffgjerrige som dieselmotorene man har funnet i personbiler.

Det har Volkswagen Marine og Frauscher nå gjort noe med. Det østerrikske verftet har tatt i bruk VWs aller nyeste marinemotor: en 4,2-liters V8 som yter 350 hester. Grunnkonstruksjonen er den samme som i Audis dieselåtter, som man får levert i blant annet A8 og Q7.

Den nye motoren er både lettere og mer drivstoffgjerrig enn konkurrentene, og burde helt klart bidra til en positiv utvikling i båtbransjen.

Når man skal lansere en hypermoderne motor, nytter det ikke å putte den ned i en traust og gammelmodig båt. Det er her Frauscher kommer inn i bildet med sin største modell: 909 Benaco.

Den 30 fot lange båten er helt klart en del av den nye designtrenden vi har skrevet om tidligere. Med sin nesten loddrette baug og lange, slanke linjer ser den langt fra gammelmodig ut.

Les også:

=

ÅPEN LØSNING: Messebåten hadde fått et vindu for å vise fram den nye motoren. Til vanlig finner vi en lekker solmadrass. © Petter Handeland

Perfekt til solbading

Verdens mest praktiske båt er det absolutt ikke, men det er heller ikke meningen. Her skal man nyte solfylte dager sammen med gode venner, og til den bruken er båten nærmest perfekt - så lenge du liker å vekke oppmerksomhet.

Det er nemlig ikke til å legge skjul på at folk vil snu seg hvis du kommer kjørende med denne båten i den norske skjærgården. Frauscher 909 Benaco representerer noe helt nytt, og det vil nok ta noen år før mannen i gata tar til seg en design som denne.

Vi håper bare at folk vil venne seg til - og omfavne - de nye motorene som bidrar til et mer miljøvennlig og behagelig båtliv.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!