Natt til søndag tikker det inn en tekstmelding fra Windy-direktør Knut Heiberg Andersen: "Windy 44 Chinook". Mer behøver det ikke å stå, for ett år etter at den nye modellen ble lansert på Boot 2008, anerkjennes Windys anstrengelser av en europeisk fagjury.

Les vår test av Windy 44 Chinook og Windy 48 Triton

På messen er det den fire fot større søstermodellen Windy 48 Triton som står utstilt. Båten er enda et hakk nyere enn 44-foteren, og debuterte sommeren 2008.

Karl Audun Skretteberg, som er markedssjef hos Windy Boats, innrømmer at høsten har vært ekstremt krevende for Windy, i likhet med resten av båtbransjen. Kapasitetsutnyttelsen på produksjonsanleggene er for lav, men nå øyner han et lite lysglimt i horisonten:

- Starten på året har vært bedre enn ventet, og både på båtutstillingen i London og her i Düsseldorf har vi fått signaler som tyder på at markedet for våre hovedprodukter er i bevegelse, sier Skretteberg.

- De typiske kundene for båter som 44 Chinook og 48 Triton har penger, men er mer forsiktige og avventende enn tidligere.

- I tillegg har vi satset bevisst på å være miljøvennlige, både innen konstruksjon, bygging og materialvalg om bord. 48 Triton er flere tonn lettere enn en del av de typiske konkurrentene, slik at vi kan bruke mindre motorer og går mer drivstofføkonomisk, avslutter Skretteberg.

Les også:

- Derfor lager vi Windy

Fransk skjønnhet

Råtøff verdenspremiere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!