Lars-Erik Solvang i Lunde Båt AS presenterer båten som et helt nytt konsept, korrekt tenker vi da vi ser de enorme skrogsidene velte mot oss.

- Det er BMW Design Group USA som har designet båten, forteller han. - De ble hyret inn for å skape et helt nytt konsept, og grunnarbeidet var derfor helt avgjørende. Noe som gjenspeiler seg i detaljene rundt omkring i båten, avslutter han.

Se vår introduksjonssak om Düsseldorfmessen her.

Vi kunne vel ikke vært mer enig, båten ser alvorlig tøff ut både utvendig og innvendig. Detaljene som Solvang snakket så varmt om, er på plass de også.

Se hva vi skrev om båten da den fortsatt var på tegnebordet.

Designerhytte på sjøen

Den nye designen - og det største blikkfanget, er uten tvil de høye skrogsidene. Rundt en halvmeter høyere enn det vi finner på andre båter i klassen. Ikke bare gjør det båten macho, men også takhøyden og romfølelsen innvendig er formidabel. Tre rommelige lugarer med soveplass til opptil seks personer, er ikke å kimse av. I tillegg gjør den store bredden på 4,45 meter sitt for plassen både ute og inne.

Deep Blue 46, som kan sies å være en krysning mellom en daycruiser og en walkaround, vil senere bli produsert som både hardtop og med flybridge. Til den åpne versonen vi har tittet på, vil det etter hvert også komme en kalesjeløsning for å holde vannet unna.

Få et innblikk i Düsseldorfmessen i Terje Bjørnsens blogg her.

Tekniske data: Bavaria Deep Blue 46

  • Lengde: 14,20 m
  • Bredde: 4,45 m
  • Høyde over vannlinje: ca 2,80 m
  • Høyde i kabin: 2,10 m
  • Vekt inkl. motor: 11 200 kg
  • Kabiner: 3
  • Soveplasser: 6
  • Drivstofftank: 1250 l

Dobbel Volvo

'Outstanding value for money' har vært en visjon i utviklingen av båten, og vi har fått ganske klare indikasjoner på at prisen vil starte et sted mellom 3,5 og 4 millioner kroner.

Volvo Penta motorinstallasjoner, riktignok uten IPS system - men med dobbel D6 370 som toppmodell, er selvfølgelig en helt avgjørende faktor for prisen når båtene ankommer landet..

Se alle våre båttester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!