Test: Silver Eagle 650

Artig skjærgårdsjeep

Finske Silver Eagle 650 kommer raskt i plan. Og med 175 hk går det så det griner.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data

Lengde: 6,30 m

Bredde: 2,40 m

Vekt: 810 kg (båt)

Bensintank: 130 l

Motor: 115-175 hk

Motor testbåt: Mercury 175 Optimax

Pris Eagle 650 DC med Mercury 115 Optimax, fra: 360 000 kr

CE-kategori: C

Produsent: Silver Boats, Finland

www.brunswickmarinenorway.no

Forrige Silver vi kjørte, var 650 Cabin. Den likte seg dårlig ute i større bølger og la seg kraftig over på siden. Kombinasjonen lett aluminiumskrog og et stort overbygg i glassfiber ga båten et litt høyt tyngdepunkt.

Den nye Eagle 650 baserer seg på tilnærmet samme skrog, med en bredde på 2,40 meter og en V-bunn på 18,5 grader akter.

Les også:

Silver Cabin 650: Tøff og småvill

Tar det pent i starten

Testbåten på Hankø hadde en Mercury Optimax 115 hk og det oppfattet vi som mer enn nok. Foran oss nå ligger Eagle med en illsint Optimax på 175 hk, og med Cabin-utgavens småville oppførsel friskt i minne, bestemmer vi oss for å ta det pent til å begynne med.

Eagle har akterbenk og to stoler bak vindskjermen. Lenger forut er det ganske stor plass med benker/stuverom. Akter ligger kalesjen i en egen garasje, og for ytterligere å øke komforten, er det en plexidør som stenger åpningen under det åpningsbare midtvinduet.

Bra med utstyr

I instrumentbordet er det plass for å felle inn en moderat kartskjerm. Under akterbenken er et stort stuverom og her sitter også oljetanken til Optimaxen.

Båten har det viktigste som standardutstyr. For å nevne noe: 130-liters fast tank, bensinfilter, hydraulisk styring, dekksbelysning, lanterner og badestige i rustfritt.

Ved å velge fra listen over ekstrautstyr kan båten ytterligere skreddersys til ulike bruksområder. Puter til benkene forut gir økt komfort og diverse utstyr for fiske og dypdorging er også med i listen. Man kan få teaklaminat på dørken, men det er fint som det er, med godt antiskli-belegg og glassfiberdørk med enkelt renhold. Selvdrenering er på plass og da kan man bare ta vannslangen og spyle båten ren.

Les også:

Alle våre båttester

Tåler en støyt

Konseptet følger den velkjente Silver-malen med et sterkt aluminiumskrog og

dekk/overbygg i glassfiber. "Alu-fiber" er betegnelsen og det fungerer fint. Om bord får man overhodet ingen følelse med det harde og kalde metallet.

Innredningen er oversiktlig, enkel og med fin finish på glassfiberarbeidet. Det tøffe aluminiumsskroget tåler en støyt, så et møte med en stein ved hyttebrygga gir sjelden mer enn en bulk.

Eagle 650 er en ganske lang bowrider med en lav og sporty profil. At 5-6 personer kan sitte beskyttet bak vindskjermen og under kalesje i regnvær, gjør den brukervennlig og fin som transportbåt til hytta. Med enkel entring forfra og gangsone midt i båten, får båten et bredt bruksområde - enten vi snakker transport eller fritidsaktiviteter.

Innredningen fungerer, men det vi umiddelbart savner, er stoler med vippepute slik at man kan sitte i riktig høyde med fri sikt akkurat over vindskjermen. Det synspunktet noterte produsenten direkte og vi tror produksjonsmodellen vil få andre stoler.

Les også:

Finnmaster 5700 Open: Solid bowrider

Sporty og stabil

Med lav profil er avdriften beskjeden og båten suser imponerende raskt opp i plan. Den ligger rolig og stabilt i et bredt cruisingområde og hydraulikkstyringen gir presise styregenskaper. Etter en stund om bord er vi mest imponert over at vi kjører nesten identisk skrog som på villbassen Cabin. Her er det full stabilitet i hele fartsområdet og båten føles trygg og sikker.

Etter å ha droppet fotografen i en av de andre båtene, er det tid for å ta ut maksimalt av motoren. Med optimal uttilt på motoren, går det så det griner og imponerende fort. Vi har ingen måler, men anslår at dette først gir seg rundt 50 knop! Og det stemmer bra - med to mann i båten ble den dagen før målt til drøyt 48 knop på GPS-en.

Lavere tyngdepunkt enn Cabin

Selv i hastighetsområdet fra 40 knop og oppover går båten med full kontroll, drar over hekksjøer elegant og mykt. Dette er et skoleeksempel på at tyngdepunktet har alt å si, for Eagle har lavt tyngdepunkt i forhold til Cabin og i Eagle-utgaven blir vi direkte imponert over hvor sporty og stabilt dette skroget kjører.

175 hk er største motoralternativ og ut fra den erfaringen vi fikk på testturen, vil vi tro at båten blir helt snill med en 115 hk og at en 150 hk vil være bortimot ideell.

Velger man i tillegg en tyngre Mercury Verado, vil båten ganske sikkert bli enda mer harmonisk og den er velegnet for trailing med en båtvekt på 810 kg.

Denne saken ble første gang publisert 11/01 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også