Tekniske data

  • Lengde: 6,50 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 1000 kg (båt)
  • Bensintank: 130 liter
  • Maks motor: 150 hk
  • Motor testbåt: Mercury 115 Optimax
  • CE-kategori: C

Akselerasjon

0-15 knop: 6,3 sek

0-25 knop: 11,6 sek

15-25 knop: 5,3 sek

Økonomisk fart: 20,3-25 knop (3500-4000 o/min, 0,86-0,89 l/nm)

Kort sagt:

+ Pen innredning

+ Hardført skrog

+ Gunstig støynivå


- Høyt tyngdepunkt

- Vanskelig å trimme

- Liker seg ikke i større bølger

Silver Cabin 650 har et sterkt aluminiumsskrog, mens overbygget er i glassfiber - eller "alufiber" som produsenten kaller det. Styrhytta har såkalt "gå-igjennom løsning" med skyvedør både i for- og akterkant.

Skroget har en skarp V-form på 18,5 grader akter, og det tilsier at skroget bør være like kjørevennlig som de andre Silver-modellene. Selve skroget er forholdsvis smalt og lavt. Samtidig er overbygget høyt, og det må nødvendigvis veie en del kilo.

Se alle våre båttester her.

Disse faktorene bidrar til at tyngdepunktet blir merkbart høyt - i alle fall med lite last nede i båten. Resultatet er at båten ikke liker seg i større bølger, og kjøring i sidesjø blir fort en spennende opplevelse. Båten legger seg markant over på siden, og da blir det helt nødvendig å dra av på farten og rette den opp med trimplanene.

Det er i praksis ikke så enkelt, for flapsene er trege. Før man vet ordet av det, har man gitt litt for mye på flapsen, og vips, så legger båten seg ned på den andre siden. Ved kjøring på tilnærmet flatt vann går båten fint, og småkrappe bølger opp til drøye halvmeteren forseres mykt og komfortabelt nok.

Om man drar på for tøft ute i større bølger, og spesielt i medsjø, skal man passe på at forskipet ikke dykker. Akkurat det klarte vi flere ganger, og resultatet ble at fenderlisten løsnet på begge sider.

Båten kommer best til sin rett i beskyttet skjærgård, og da får den pluss for presis styring og komfortabel gange over krappe småbølger. Uvøren svingkjøring liker heller ikke båten - da krenger den kraftig i svingen.

=

© Haugen, Terje

Forseggjort innredning

Man sitter godt i førerstolen og har grei sikt selv om frontvinduet er oppdelt på grunn av skyvedøra. Kraftig vinduspusser er på plass. På varme dager blir det tilfredsstillende ventilasjon takket være takluke og to skyvedører.

Førerplassen er enkel og oversiktlig med multiinstrumenter. Utvendig styreposisjon kan leveres som ekstrautstyr.

Innredningen er forseggjort med god finish, lyse farger og pene stoffer. I hytta er det komfortabel sitteplass for fire voksne - to i gode stoler og to på benkene. Køyeplass for to er også mulig ved hjelp av puter mellom de to sittebenkene.

Foran passasjersetet er det et lite skap hvor det kan monteres kokeapparat. Det er også avsatt plass til kjøleskap og bærbart toalett.

=

© Haugen, Terje

Litt snaut akterdekk

Konseptet med skyvedør foran og bak er smart, men uteplassen blir mer oppdelt og mindre. Sammenlignet med båter med hytta forut blir det mindre plass på akterdekket. Skal man bruke båten til fiske, er dette et minus, men ved stang/snørefiske blir fordelen at noen kan sitte trygt i den vesle cockpiten helt forut.

Der båten fungerer aller best, er som en helårs transportbåt i skjærgården. Rett og slett en svært praktisk allværsbåt til og fra hytta med enkel ombordstigning forfra.

Den vesle cockpiten forut har ikke rare plassen, men det går an å slenge seg ned med fiskestanga. På akterdekket er plassen bedre, men blir bare omtrent halvparten av det man får på en sportsfiskebåt med styrehytta helt forut.

Her kan du lese alle våre båttester.

På lista over ekstrautstyr står også stangholdere, og står det hovedsakelig dorgefiske på programmet, er plassen grei nok. Hele innredningen er i glassfiber, noe som gir enkelt vedlikehold.

Silver Eagle Cabin=

Silver Eagle Cabin © Finnes, Frederik

Lavt støynivå

Med en 115 hk Mercury Optimax har båten plenty med krefter og når en toppfart på 32 knop med 2 mann om bord. Båten planer raskt, og mest økonomisk hastighet ligger mellom 21 og 25 knop.

Med skyvedører og takluke lukket er støynivået behagelig lavt, og ved en marsjfart på 21 knop (3500 o/min) ligger det på hyggelige 76 desibel. Det er egenskaper som verdsettes høyt dersom båten skal brukes mest som transportbåt. Båten er godkjent for 150 hk og 40 knop - det høres litt voldsomt ut.

Ute etter maksimal kjøreglede? Sjekk ut denne.

=

© Haugen, Terje

Les hele saken
Test av Silver Condor 7 kan du lese her.

Trimming må til og det må gjøres etter alle kunstens regler for å få båten til å gå fint. Finishen gir vi godkjent, men at fenderlisten løsnet etter første runde, må være et rent arbeidsuhell. At båten er klargjort for varmeapparat og kan leveres med mye ekstrautstyr, vitner om en gjennomtenkt båt. Standardutstyret er ganske omfattende.

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med et tøft aluminiumskrog tåler båten opplagt en støyt, og om bord får man ingen "alu-følelse". Båten blir utrivelig å kjøre i større bølger og trives best inne i skjærgården. Planløsningen er praktisk, og derfor velger vi å kalle dette en smart og rask transportbåt.

Test av Silver Condor 7 kan du lese her.

Trimming må til og det må gjøres etter alle kunstens regler for å få båten til å gå fint. Finishen gir vi godkjent, men at fenderlisten løsnet etter første runde, må være et rent arbeidsuhell. At båten er klargjort for varmeapparat og kan leveres med mye ekstrautstyr, vitner om en gjennomtenkt båt. Standardutstyret er ganske omfattende.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!