Oasis of the Seas=

ALT ER SVÆRT: MAn aner dimensjonene når en voksen mann sammenlignes med skipets propeller. © Inge Lundereng med flere

Oasis of the Seas=

Nordmann med drømmejobb

- Jobben som kaptein går mye ut på å holde båten flytende og styre unna trøbbel. Det som tar tid er å ta vare på folket om bord. Som kaptein må du være involvert i alt, sier kaptein Tor I. Olsen (46) beskjedent.

Om alt går som normalt hos Royal Caribbean Cruise Lines, vil den norske kapteinen være tre år på verdens største cruiseskip. En jobb han etter all sannsynlighet vil dele med en annen norsk kaptein, Thore Thorolvsen (58). Olsen tror ikke det kommer noe større cruiseskip enn dette i overskuelig fremtid.

- Å seile rundt med noe større enn dette, blir rett og slett upraktisk, mener han. - Da blir vi så store at mange havner ikke kan ta imot oss lenger. "Oasis" er med sine 72 høydemeter allerede så høy at vi ikke kan seile inn til en by som Bergen fordi vi ikke kommer under Askøybrua.

William S. Wright:

KAPTEINENES KAPTEIN

Captain and Senior Vice President, William S. Wright, får sammen med den norske kapteinen Tor I. Olsen æren av å legge fra kai i Turku/Åby i Finland og seile verdens største cruiseskip ut på havet de første tre månedene. Og det er ikke å ta hardt i å si at han gleder seg.

- Ja, jeg ser fram til det, jeg elsker å seile, sier amerikaneren på flytende norsk. Kone har han funnet seg i Norge, småbruk har han på Glåmos ved Røros og begge døtrene har bosatt seg i Trondheim med sine norske menn.

Men hovedhjemmet er så nær Port Key West i Florida, Oasis of the Seas fremtidige hjemmehavn, at han nesten vil kunne se cruisegiganten fra stuevinduet når han igjen er tilbake ved kontorpulten for å ta tak i det administrative kontorarbeidet.

Tenke deg hele Kirkenes' befolkning på snaut 8000 lastet om bord, rubbel og bit. Så folksomt blir det om bord i verdens største cruiseskip, "Oasis of the Seas", når hun om et snaut år kaster loss fra finske Åbo og setter kurs for sin fremtidige hjemmehavn, Fort Lauderdale.

State of the art

Arkitektene bak skipet har tatt det beste fra flere verdensmetropoler når de har skapt det ultimate cruiseskip. Her er verdens beste restauranter med verdens toppkokker, verdensartister som sørger for underholdningen, skipet har state of the art-leiligheter, de best utstyrte treningssentrene, det beste badeland og verdens største, flytende basseng.

At du kan spasere gjennom en miniatyrversjon av Manhattans Central Park, faller derfor bare naturlig inn i opplevelsen. På et av dekkene ligger nemlig parken med stier og gangveier, naturlig vegetasjon i form av blomsterenger, busker og trær og en over 100 meter lang plen. Den er like lang som gressmatta på vår landslagsarena Ullevaal stadion.

Parkens piazza er skipets torg. Stille og fredelig om dagen, artisteri og underholdning gatelangs om kvelden da folk går "ut" for å spise og feste. Og akkurat som i virkelighetens Central Park er det også her benker og bord i avskjermede lunder hvor folk sitter og leser eller spiller sjakk.

Det er fort gjort å glemme at du i det hele tatt er om bord i et skip når du vandrer videre fra Central Park og ankommer The Boardwalk, nabolaget som nærmest fremstår som en krysning mellom Californias kystby Santa Cruz og New Yorks klassiske lekegrind, Coney Island. For her ligger på rekke og rad uformelle fortauskafeer, en fiskerestaurant, lekeland og en fornøyelsespark.

Revolusjon

Og du er jo ikke verdens største cruiseskip om du ikke også byr på verdens lengste, flytende spasergate, Royal Promenade. Den er endog utstyrt med en utkikk for den som gjerne vil se byen i fugleperspektiv.

At Royal promenade er en handle- og restaurantgate som matcher Oslos Karl Johan, og det om bord i et skip, er sensasjonelt i seg selv. Gatens aller største attraksjon blir likevel puben Rising Tide. Den synker og stiger mellom tre dekk som en saktegående heis. Du kan stige inn eller ut av puben på det dekket som frister deg.

Grekeren Andreas A. Stylianopoulus, som både driver reiseselskap i cruisedestinasjonen Athen og er visepresident i Hellas' Turistforbund, ser fra sitt ståsted bare et lite problem med verdens største cruiseskip.

- Skipet kommer til å revolusjonere cruisenæringen, spår han. - "Oasis of the Seas" vil i seg bli selve turistattraksjonen og ikke ankomsthavnene. Det er så mye å finne på om bord at ingen kommer til å ville gå i land i cruisehavnene lenger. Og det blir jo trist for dem.

OASIS OF THE SEAS=

Central Park: Midt i skipet ligger en park med en 100 meter lang gressplen, blomster, busker og trær. Alt er ekte. © RCCL og Inge Lundereng

OASIS OF THE SEAS:

Lengde: 360 meter.

Bredde: 47 meter.

Høyde: 72 meter.

Skrog: Satt sammen av en halv million deler.

Maling av skroget: 600 000 liter.

Bruttotonn: 220 000.

Antall passasjerer: 5400.

Antall ansatte: 2185.

Sengeplasser: 6400.

Antall dekk: 16.

Sitteplasser om bord: 26 000.

Luftavkjølte kvadratmeter: 150 000.

Kvadratmeter gulvtepper: 90 000.

Kvadratmeter vinduer: 8000.

Tonn vann i svømmebassenger: 2300 tonn.

Vannforbruk pr dag: 4 100 000 liter.

Antall tonn isbiter per dag: 50 tonn.

Antall passasjerlugarer: 2700.

Standardstørrelse på lugar: 18 kvadratmeter.

Største luksuslugar: 156 kvadratmeter.

Utendørsscene: 50 meter bred scene og stoler til 500 tilskuere.

Antall livbåter: 18 stykker med plass til 370 i hver. Kan evakuere 8400.

UKENTLIG FORBRUK OM BORD:

4200 flasker vin.

26 000 pizzabiter.

126 000 egg.

44 000 kilo frukt.

28 000 flasker/bokser øl.

REISERUTE:

Fra desember 2009 er Oasis of the Seas i vanlig cruisetrafikk. Kjempen skal seile to forskjellige én-ukes cruise vest og øst i Karibia med Floridas Fort Lauderdale som utgangspunkt. Døgnprisen forventes å ligge på rundt 1000 kroner pr. person.

EIERNE:

"Oasis of the Seas" eies av Royal Caribbean International (RCI). Den norske Wilhelmsen-familien eier 20 prosent av rederiet. Verftet STX Europe i finske Turku bygger verdens største cruiseskip.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!