Tekniske data Bella 7000 Sunmar

  • Lengde: 670 cm
  • Bredde: 254 cm
  • Vekt m. motor: 2100 kg
  • Toppfart: 20,8 kn
  • Motor: Yanmar 4JH3-DTE 125 hk eller VP D3-130
  • Pris, fra: Ca. 70 400 euro
  • www.aquador.fi

Pål Andre Skogen

Årets viktigste båtnyheter

Båter i sjøen åpner torsdag 4. september. Vi har allerede testet de største nyhetene.

Kort sagt:

+ går fort

+ pent innredet styrehytte

+ stort arbeidsdekk


- for stor motor

- krysskoblede flaps

- litt rank ved brygga

Økt produksjonskapasitet og ustabilt båtmarked over store deler av Europa, har fått den finske produsenten Bella Veneet OY til å børste støvet av sportsfiskesjarken Sunmar. Interessen har vært der hele tiden, men inntil nå har man ikke hatt kapasitet til å bygge båten.

Båten relanseres med nye farger - skumhvitt skrog og overbygg, samt "magebelte" i svart (det var tidligere signalrødt).

Oppdatert inni også

Også inne i hytta er båten oppdatert. Skipperen har en komfortabel, konturformet stol, mens en passasjer eller to må nøye seg med et enklere sete i babord side. Under passasjersetet er det plassert et marinetoalett, og ved å vippe førerstolen fremover, kommer et kompakt pantry med vask og kokeapparat til syne. Kokeapparatet, som er av typen Wallas, kan også benyttes til å varme opp hytta.

Over førerplassen er en stor, hengslet takluke. Fra førerplassen har man grei sikt gjennom tre fremoverliggende vinduer - alle utstyrt med vinduspusser. Man sitter helt fremme i båten, men førerplassen fungerer helt grei. I større bølger kan bevegelsene så langt fremme bli ganske "sjøsyke-fremkallende" selv for en tøff sportsfisker!

Helt forut har båten en liten sittegruppe med grei sittehøyde. Når en mellompute legges ned mellom benkene, får man køyeplass til to. Køyene går inn under fører og passasjerplassen.

Badeplattform med redningsleider

En utvendig styreposisjon er også på plass og her er en egen spak for sluregiret. Båtens sterkeste side er et stort, selvlensende akterdekk med motoren helt under. Under lukene det også stuverom, og store kasser med stuverom/sitteplasser er montert på hver side av akterdekket. Disse burde imidlertid ha en fleksibel festeordning slik at man kan lempe dem i land når et rent dekk står på ønskelisten.

En badeplattform er på plass akter, og her er redningsleider montert. Skal fordekket entres, skjer det via moderate sidedekk. Heldigvis er en solid rekke/pulpit montert inne på hytta/dekket.

Transport og fiske

Generelt byr 7000 Sunmar på det mange trenger for transport og fiske. Styrehytta er kompakt, men har det man trenger, og den er pent innredet. Skroget har for øvrig imiterte, klinkerbygde bordganger og forskipet minner mye om en snekke. Båten har imidlertid rett akterspeil.

Vi testkjørte båten på en av Finlands drøyt 170 000 innsjøer på ganske flatt vann, det vil si langt fra de bølgeforholdene vi finner langs vår værharde kyst. At båten kan klare seg bra også her hjemme, tviler vi ikke på, men det får vi teste en annen gang.

Ved brygga virker båten litt rank, men noen kilo ballast kan sikkert rette på det problemet.

Båten er hyggelig å manøvrere i havn, og på dorgefart tusler den av gårde med et svært lavt støynivå.

Krever aktiv trimflapsbruk

Under dørken sitter en Yanmar-diesel på 125 hester. Vi gir gass. Båten svarer med rask akselerasjon, og gir seg ikke før loggen dirrer på rundt 21 knop! Der fikk vi en overraskelse, for vi hadde ikke drømt om at denne sjarken hadde et slikt fartspotensial.

Men - vi fikk en overraskelse til. Opp til 16-17 knop er alt fryd og gammen, båten går bare fort og alt er greit. Men derfra og opp blir skroget utstabilt sideveis og legger seg over mot den ene siden. Fra rundt 16-17 knop er det helt nødvendig å bruke trimflapsene aktivt. Vi trykker på knappen for å få babord baug opp, men opplever at den legger seg enda mer over. Typisk finsk montering av flapsene og bryterne. Der borte krysskobler man bryterne slik at det virker akkurat motsatt av det man er vant til. Man må tenke seg om før man bruker flapsen og "huske" hvilken knapp man skal bruke eller ikke bruke!

Da vi endelig finner ut av det, etter å ha stilt om logikken til hjernecellene, får vi båten til å ligge rett. I alle fall en liten stund - før den vipper over til den andre siden og vi må trykke opp og ned på knappene igjen. Vi trekker av gassen. Legger oss først på 17-18 knop og deretter på rundt 15 knop. Der går båten balansert og fint.

80-90 hk holder

En klar konklusjon kan trekkes: Båten har overraskende gode fartsegenskaper, men en motor på 80-90 hk holder lenge. Da vil den antakelig toppe på 16-17 knop og så har man et normalt behov for å trimme. I praksis betyr det en marsjfart på 12-14 knop. En mindre motor vil passe båten bedre og vil gi en hyggeligere pris samt et gunstigere forbruk.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi ser ikke bort fra at markedet er ganske stort for en liten sjark som dette. Med seg i bagasjen har den fine fartsegenskaper, brukbart design, stort arbeidsdekk og en pent innredet hytte hvor man sitter godt og hvor to kan ta en overnatting. At den også har et ekte marinetoalett og et fungerende pantry er opplagt et pluss.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!