HAV 27 med CMD QSD 4,2 320 hk

Sær solskinnsbåt

HAV 27 tilbyr noe utenom det vanlige.

Sist oppdatert

Tekniske data

  • Lengde: 8,30 m
  • Bredde: 2,95 m
  • Vekt u/motor: 2500 kg
  • Motor: CMD QSD 4,2 320 hk
  • Toppfart: 45 kn

Kjøremessig sett kan nyskapningen HAV oppleves som en fin miks mellom en skjærgårdsjeep og en RIB, og båten har klare likhetstrekk til designerbåter som Wally Tender, Fjord 40 og Frauscher. HAV 27 er i så måte med på å definere en ny designtrend i dagens båtverden.

Skroget til HAV 27 er veldig skarpt, nærmere 26 grader, noe som gjør HAV relativt kraftkrevende, men båten er samtidig bred og forbausende stabil. HAV legger seg fint i svingene, uten å slippe en centimeter, og går mykt og bastant selv i de største dønningene vi finner. Med førerbenken akter får man en rimelig spesiell følelse ved rattet - dette blir nesten som å kjøre en stor skjærgårdsjeep. Båten er bygd for cruisingfart på rundt 35 knop, et område den klarer seg utmerket i.

Motoren i testbåten falt tidvis ut under air time, og viste seg å være litt for følsom for turtallshøyninger, men ellers leverte nykommeren tilstrekkelig med krefter.

Førerkonsollen i HAV er som et alter, med to store rustfrie støttepåler på hver side. Dashbordet er oversiktlig og ergonomien er fin, men vi savner både sidestøtte for føreren, en fotstøtte og et rom for kartblader. Den estetiske siden er det lite å utsette på. Dessuten får vi full kontrollfølelse med passasjerene foran oss i båten. Springet i dekket gir imidlertid begrenset sikt rett foran båten når man sitter og kjører, men når man sitter på sitteklaffen er sikten bedre.

Med en åpen cockpitløsning og en liten vindskjerm mot fordekket, minner HAV 27 innteriørmessig om en stylet racingversjon av Fjordterna. Seks til sju personer sitter behagelig i sofahjørnet foran konsollen. Med oppfellbart bord er båten innredet for kosekvelder med reker på menyen. Solseng akter gir dessuten fin plass til minst to personer.

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også