Kort sagt:

+ God førerkomfort

+ Overbygg


- Design

- Finish

- Sjøegenskaper

Ønsker du deg en liten skjærgårdstraver du kan overnatte i, eller en båt med overbygg for bedre komfort, er Gemini et godt alternativ. Rent design- og finishmessig er ikke svensk-polakken blant de sterkeste i klassen, men her får du uansett mye for pengene.

I køya under HT'en ligger man godt, og det er tilstrekkelig plass for to voksne - også om man ønsker å sitte behagelig. Crescent skal dessuten ha ros for løsningen der dørken fungerer som innleggsplate i køya; da unngår man ekstra plater som tar stuveplass. Det kommer godt med, for stuveplassen i Gemini er begrenset.

Gemini utmerker seg spesielt med gode førerseter. Førerkomforten er fin, og Crescent har plassert støttehåndtak i babord konsoll slik at også copiloten føler seg trygg i bølgene.

Begge konsollene er enkle, og på dashbordet er det knapt nok plass til instrumenter, for ikke å si plotter. I sterk kontrast til den ellers så enkle innredningen, har Crescent kostet på seg et fint ratt som høyner kjøreopplevelsen noe.

Med utsikt gjennom vindrutene i HT'en er det lett å glemme at man sitter i en liten 16-foter. Men når bølgene rister skroget og vinden tar tak i overbygget, er man imidlertid raskt tilbake på "jorda". I krapp motsjø rister det godt i Gemini, men båten tar sjøen greit og byr ikke på overraskelser. Selv med 50 hk oppnår den imponerende 29 knop. Og koster du på deg 10 hk ekstra, får du ytterligere kraft til ekstra passasjerer eller vannskiskjøring.

Tekniske data

Lengde: 4,88 m, Bredde: 2,03 m, Dypgående: 0,40 m, Vekt: 500 kg, Motor: maks 60 hk, Pris m. Yamaha 50: fra 201 000 kr, Pris m. Yamaha 60 hk: 212 000 kr, Pris u. motor: 134 600 kr.

Ekstrautstyr: Alt er standard i båten, men varmer og koker leveres ikke fra produsent.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!