Bénéteaus First 45 besto lett en tre timers seilas utenfor Monaco. Den seilte fort i kun 4-5 m/sek. For tross sine 10,6 tonn, var den franske damen rask i akselerasjonen og kjapp i vendingene.

Rattene er laget i lett komposittmateriale og sitter elegant på skrå pidestaller i hver side av cockpiten. Det gir god plass når rormannen skal fram i båten, og med ratt ute i sidene, kunne vi enkelt styre båten, sittende ute på det brede sidedekket.

Dyp America's Cup-kjøl
Standard dypgående er 2,40 meter. Dette ga god stabilitet i vindrossene, særlig med en stor, tung torpedokjøl som på First 45, og America's Cup-båtene. Båttypen kalles for "performance cruiser", som er ensbetydende med gode seilegenskaper. I den lette vinden klarte vi da også opptil 6,3 knop på kryss - en bra hastighet.

8 soveplasser
Nede under dekk kan fransøsen skilte med god komfort. Ståhøyden er opptil 1,97 meter, og køyene er minst to meter lange. De beste er forut, og der har skipperen også et eget toalettrom med separat dusjnisje.

Akter må mannskapet dele på et mindre toalettrom.

I de to akterkabinene er det montert avlange skap i et læraktig, brunt materiale. Skapene er antakelig praktiske og lette, men pene er de ikke, synes nå vi.

I alt er det 8 køyeplasser i Bénéteau First 45.

Én million billigere
Den lyse, lette innredningen er i eikefiner. Alt er pent montert, men man kan fornemme at First 45 er produsert på samlebånd. Det kan vi imidlertid lett akseptere, for denne båten koster rundt én million mindre enn en del konkurrenter.

Til slutt vil vi ta med en særlig god detalj: Navigatørstolen kan også brukes ved salongbordet.

Tekniske data

  • Lengde: 13,68 m
  • Bredde: 4,20 m
  • Dypgang standard kjøl: 2,40 m
  • Vekt: 10,6 t
  • Kjølvekt: 3,8 t
  • Storseil: 61 kvm
  • Genoa: 54 kvm
  • Spinnaker: 151 kvm
  • Motor: 54 hk Yanmar
  • Pris seilklar, ca.: 2,4 millioner
  • www.normar.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!