- Henrik Ibsen hadde god kjennskap til grunnene utenfor Grimstad, og det var nettopp her hans bestefar forliste med skip og mannskap i 1797. Det er nok ikke tilfeldig at forfatteren også lar et av sine mest kjente dikt få sin dramatiske avslutning i brenningene utenfor Homborsund, forklarer Tommy Olsen.

Sammen med Per Nevjar skysser han oss ut til fyrlykta på østsiden av Homborøy. De to er leder og nestleder i det lokale kystlaget Terje Vigen, selvsagt oppkalt etter dikterhøvdingens store helt. Sammen med flere andre lokale ildsjeler er de to pensjonistene ansvarlige for drift og vedlikehold av bygningene ute på fyret, en oppgave som ikke alltid er enkel på den ubeskyttede holmen mellom Grimstad og Lillesand.

Mange forlis

- Det kan blåse hardt, og noen ganger slår bølgene over hele holmen, men dette var nok allikevel den beste plasseringen hvis man skulle varsle skipene om de mange undervannsskjærene her ute i havgapet, sier Per Nevjar. Han kan med sikkerhet si at minst 70 skip har forlist i området der fyrlykta angir farlig farvann, og det var beretningene om alle de grufulle havariene som gjorde at kravet om fyrlykt ble oppfylt.

I 1879 ble det første fyrlyset tent i det tjue meter høye tårnet ved innseilingen til Homborsund utenfor Grimstad, og med det begynte en ny æra for sjøfarende på Sørlandskysten. Riktignok har flåten av småbåter i stor grad vært forskånet fra den slags problemer - den indre leia mellom Lillesand og Grimstad er lun og smekker som et glattskurt svaberg. Det er i den ytre skipsleia farene lurer like under havoverflaten.

- Bare på det siste tiåret før fyrtårnet ble bygd, var det hele 45 skuter som forliste i dette området. Der borte ser du Amerikabåen, sier vår guide, og peker i retning av fjæresteinene der nok en skipstragedie har funnet sted. - Der var det en amerikansk seilskute som gikk på grunn.

Sprengte vekk skjær

Helt fram til begynnelsen av forrige århundre var Homborsund kjent som en særdeles lun og god havn for seilskuter, og her var det også rikelig med muligheter både til å få reparert skipene og å slukke tørsten.

- Det var mange gjestgiverier og skjenkestuer i Homborsund. Problemet var å komme inn til havna mellom alle grunnene, forteller de to, mens vi løsner fortøyningene og går ut sundet på sakte fart. På slutten av 1800-tallet ble det gjort forsøk på å sprenge vekk noen av undervannsskjærene, og faktisk lyktes man med å åpne Jaktesundet, slik at det ble enklere for skutene å komme gjennom det smale sundet.

- Fortsatt kan du se de to merkene som er meislet inn i fjellet. På lavvann er det 12 fots dybde, noe som var tilstrekkelig for de fleste seilskuter. Der ute ser du også Jammerbukta, sier vår guide, og peker på nok et sted der skip er gått ned. Turen over fra fastlandet til fyret tar neppe mer enn 10-15 minutter, og da vi går over det siste åpne strekket, ligger fjorden nærmest vindstille. Vel innenfor moloen åpenbarer det seg en svært innbydende bryggeplass, der Tommy Olsen mener at det er plass til et titalls båter.

Pengebåen

- Det er utrolig hvor mange båter det er mulig å fortøye hvis alle parter viser litt godvilje. Men når det er urolig sjø, er ikke dette noen velegnet ankringsplass. Da velger vi å vinsje småbåtene inn i naustet, forteller Olsen. Selv har han en Scan Baltic 29 som han gjerne legger innerst i moloen. På dager med mye bølger velger han en av de andre fortøyningspålene på øya.

- Én gang blåste det opp mens jeg var på øya, og det var helt umulig å komme ut den trange passasjen mellom fjorden og moloen. Sjøen skylte over oss, men heldigvis berget jeg båten. Nå lytter jeg ekstra nøye til værmeldingen før jeg fortøyer.

- Der har du Pengebåen, forklarer Nevjar, før vi starter på spaserturen opp til selve fyrtårnet. Denne gangen peker han på skjæret som ifølge sagnet skal ha vært svært så innbringende for én av de lokale fiskerne. Det var i januar 1803 at den svenske ostindiafareren "Drottningen" gikk på grunn utenfor Homborsund. Lykkeligvis kom hele det 100 mann store mannskapet seg velberget i land og store deler av lasten ble også reddet. Uheldigvis mistet kaptein Friderich Adolph Shiermann skipets velfylte pengeskrin under tumultene. I ukene som fulgte var det mange som fisket med bunnsnøre i farvannet der båten gikk ned, og lokalhistoriker Hartvig Dannevig skriver i en av sine bøker at det var én fra småkårsfolket som kan ha fått napp.

- I alle fall var det en av fiskerne som på uforklarlig vis fikk tak i mange penger. Etter den dagen har skjæret blitt kalt Pengebåen.

Les også

Aquador 28 HT: Herlig hardtop-modell

Nord Star 28: Turmesteren

Ibsens feilmanøver

På toppen av øya er selve fyrbygningen, de to familieboligene og uthuset bygd rundt et tun, delvis skjermet bak en solid plankevegg. Som på de fleste fyrstasjoner er det en nøktern standard på både bygninger og innbo. Om sommeren er det et eget vertskap som tar imot de besøkende på stasjonen.

- Det er sengeplass til 24 personer på fyret, og Homborsund er en populær overnattingsplass. Vi avviser ingen, så det kan tidvis bli trangt om plassen, og det hender at folk i tillegg må overnatte på madrasser på gulvet, sier Tommy Olsen. Kystlaget har nettopp fullført en omfattende oppgradering av systemet for brannvarsling slik at stedet også kan brukes som leirskole. I tillegg er fyrstasjonen relativt godt utstyrt med både snekkerbod og fryseboks for gjester med fiskelykke. Den lokale dykkerklubben har satt ut en kompressor slik at det skal være mulig å få fylt dykkerflaskene. Også de mange kajakkpadlerne som stikker innom blir tatt vel imot.

- Gjestene får selv ta ansvar for maten, men vi har alltid noen hermetikkbokser i kjøkkenskapet for dem som reiser med lite bagasje.

Før vi firer flagget og forlater fyret, har de to pensjonistene tid til en kaffetår og en siste prat hvor vi får høre enda flere historier om forlis og grunner i Grimstads mangfoldige skjærgård. Her finner du både Makrellbukta og Ulykkespynten, for ikke å forglemme Plankebukta, som var en magnet på alle i sognet den gang en ulykkelig havarist mistet hele sin verdifulle last med fin, høvlet trelast. Vraktømmeret er i dag å finne i flere av de rødmalte sjøbuene som omkranser seilingsleden.

Idet vi skal si farvel, vil Per Nevjar oppklare en misforståelse som har heftet ved Homborsund siden midten av forrige århundre. I Henrik Ibsens storslåtte fortelling om Terje Vigen, kulminerer diktet med at den aldrende los redder sin en gang så forhatte fiende i brenningene.

- Men Ibsen tok feil da han sa at undervannsskjærene Gjeslingene ligger øst for Homborsund. Du finner dem på vestsida.

Se vår store båtkatalog her

Homborsund fyrstasjon

Opprettet: 1879
Status: Automatisert og avfolket 1992
Funksjon: Kystfyr
Beliggenhet: Grimstad kommune, Aust-Agder
www.fyr.no

Sjekklisten
Fortøyningsmulighet: God
Havnedybde: 1,5 m
Tilgang til ferskvann: God, vann fra sisterne
Overnatting/rom til leie: Ja
Butikk/servering: Fastlandet
Tilgjengelighet fra hovedleia: God

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!