Kort sagt:

+ Støysvak på marsjfart, rommelig salong


- Trang flybrigde

Konsept

Nord Star er som kjent Targas argeste konkurrent, men å skulle velge mellom de to, blir nesten som å velge mellom blondinen og brunetten: altså en smakssak. Det er likevel viktige attributter å ta stilling til, og av og til er det brunetten som vinner. Uansett har Nord Star 28 vist seg som en gjennomtenkt styrehusbåt fra starten av.

Sjøegenskaper: 5

Nord Star 28 har få problemer med å takle vind og bølger av ulikt slag etter en liten planingsterskel. Hyttas naturlige vindfang ved sidevind er ikke verre enn at det korrigeres kjapt med trimflaps. Silkemyk gange kombinert med godstogets retningsstabilitet er stikkord som noteres på blokka under distansen Oslo-Hankø en tidlig høstdag. En og annen bølge som treffer chinen vil likevel kunne få deg ut av illusjonen om at du går for halv maskin.

Førerplass: 4

Fra førerplassen i Nord Star 28 har du god sikt og greie seter, og også stående kjøring vil være uproblematisk for de fleste, gitt takhøyden på 190 cm. Det lyse styrehuset har ellers en sosial planløsning for både fart og havn.

Uteplass: 4

I kjent stil kretser livet om bord i Nord Star 28 rundt kartbordet til babord og kapteinskrakken på styrbord side i hytta. Men aktivitetene kan naturlig utvides til U-benken akter, en egen kabin forut og en slags åpen bysseløsning i babord på nedre dekk hvor mang en stuert kan trives.

En brukbar U-sittegruppe er det naturlige midtpunktet. Bordet kan heves og senkes på en stang, og denne løsningen tilbyr gripepunkter for passasjerene under fart.

På den komprimerte flybridgen er plassen godt utnyttet, men vi synes nok det blir i trangeste laget, og klatring i leideren medfører en viss snublerisiko.

Inneplass: 4

En rommelig stikkabin under hytta rommer soveplass til to voksne, mens selve styrehuset kan gi soveplass til to til etter noe puteflytting, og i forpiggen er det også overnattingsmuligheter for to voksne.

Dermed blir Nord Star 28 en rommelig turbåt som takler langturer, også fordi den viste seg å være testens mest støysvake båt. Litt ironisk da at tankkapasiteten er på lave 405 liter.

Motor: 5

Den fornuftige motoriseringen sørger lett for god kontroll, uten at Nord Star 28 virker overmotorisert. Når det gjelder selve motorrommet, kan vi raskt konstatere at opplegget holder mål rundt motoren, med orden på kabler, klemmer og inspeksjonspunkter. Hovedbryteren er lagt babord i et stuverom akter.

Fart og støy: 5

Nord Star 28 viser seg som en behagelig støysvak hyttebåt, så her om bord trenger ikke langkjøring bli en slitsom affære. Selv ved full åpning støyer det ikke nevneverdig om bord.

Økonomi: 5

Nord Star har et godt rykte, så bruktverdien holder seg godt. Både standard rigging og den generelle kvaliteten er god, så her ligger det ikke særlig mange skjulte kostnader. Nord Star 28 takler både stor og liten motor.

Denne styrehusbåten er et godt eksempel på nordisk byggekvalitet i ypperste klasse. En rommelig turbåt med gode sjøegenskaper. I hard konkurranse med andre styrehusbåter mener vi at Nord Star 28 scorer høyt på turbåtegenskapene, selv om det kanskje ikke det vi først og fremst forbinder røffe farkoster.

Pris: ca. 1519000 m/D6 350 Volvo Penta. Nord Star Norge AS: www.nordstar.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Denne styrehusbåten er et godt eksempel på nordisk byggekvalitet i ypperste klasse. En rommelig turbåt med gode sjøegenskaper.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!