Kort sagt:

+ Behagelig i bølger

+ Bra fartspotensial

+ Lavt forbruk med D3-190

+ Kombinasjon ute/inneplass


- Sjøegenskaper krever erfaring

- Spesiell innredningsløsning

- Lite rendyrket uteplass

Konsept

Delta 25 er en liten og rask hardtop-båt med gode sitteplasser under tak for minst seks personer. I denne størrelsen tror jeg ikke du finner mange andre båter som tar deg til hytta, til favorittholmen - eller til jobben, for den saks skyld - på en mer komfortabel og smertefri måte, selv om du skulle få litt sjø å hanskes med underveis.

Med sitt langsmale og offensive design har Delta 25 SC noe mindre volum enn de fleste 25-fotere på markedet. Mangel på pantryløsning og ferskvann forringer turaspektet noe, og dersom barna vil ha en badebåt, bør du gå for noe annet. Men husk da at du går glipp av et av de mest spennende skrogene i denne størrelsesklassen, et skrog med direkte blodsbånd til den legendariske Smuggler - et av 60-tallets mest kjente racingskrog på hele 26 grader. Ikke hverdagskost, med andre ord.

Sjøegenskaper: 6

Med nesten en meter skrog under vannflaten, er denne skarpe konstruksjonen en kraftkrevende sak. Men når båten er vel oppe i plan, kjenner jeg raskt igjen racingelementene i Delta 25: Dette er en knivskarp bølgedreper som uten tvil tar mer motsjø enn de fleste båter i klassen. Vi krysser en og annen hekkbølge, og jeg får raskt inntrykk av at båten tåler en fin marsjfart der andre må slakke av for å beholde interiøret og ryggraden intakt.

Utfordringen ligger selvsagt i riktig trimvinkel, nøyaktig bruk av flaps og ikke minst jevn fordeling av passasjerer og last. Denne båten tar nemlig ikke fem øre for å legge seg godt ned mot sidene, og i svingene holder jeg nesten pusten. At overbygget også gjør konstruksjonen noe vindømfindtlig må vi regne med, og totalt sett er det derfor viktig at båtføreren vet hva han driver med.

Førerplass: 4

Førerplassen står naturlig nok i fokus, men dette er også en spesiell konstruksjon. Den er plassert langt akter i båten, noe som gir føreren fin oversikt over passasjerer og eventuell bagasje om bord.

En akterplassert førerposisjon gir dessuten mer komfort for føreren når sjøen er urolig. Ulempen er at føreren kan miste noe av utsikten fremover når båten er fullastet.

Selve dashbordet er velformet, enkelt og ryddig. Den lyse førerbenken gir grei sitteplass for to, men sitter man på klaffen, forsvinner utsikten fremover.

Både ergonomien og komforten får mer enn godkjent, men vi savner et lite rom for småting og et sted å legge papirkart.

Uteplass: 3

Delta 25 SC har en smart, semiåpen løsning som gjør båten brukbar, også når solen steker: Over førerposisjonen består taket av en stor luke som enkelt skyves inn, noe som gir både sol og luft i håret. Og når været snur, kan førerhuset lukkes helt ved hjelp av en enkel kalesjevegg akter.

Den lille, flexiteakpyntede plattformen over motorkassen akter tilbyr ikke så mye solingsplass, men er særdeles praktisk når passasjerer eller bagasje skal om bord. Generelt sett har denne båten både støtterekker og stuverom nok til å fremstå som praktisk og brukervennlig. Dessuten er finishen god, men dét skal den også være til denne prisen.

Inneplass: 3

Ned en liten trapp under hardtopen gir to langsgående, kunstskinnkledde sofaer fin sittekomfort for fire voksne personer. Ryggstøttene er usedvanlig høye og fine; dette minner nærmest om en gammel togkupé.

Et ovalt bord på stang gjør det dessuten sosialt og fint her inne, og det finnes plenty av stuverom under benkene. Men vi skulle ønsket at benkeputen hadde vært noen centimeter bredere, for bedre lårstøtte.

Lenger fremme leder en fin felledør inn til en enkelt innredet, men relativt stor kabin for to overnattende.

Motor: 4

Det er Volvo Penta som har bosatt seg i motorrommet til Delta 25 SC. For de fleste som skal utnytte båtens langdistanse- og helårskapasitet, vil vi tro at D3-190 hk er et ideelt alternativ. Den leveres også med bensinmotorer; 4,3-liters V6 på 225 hk, og 5,0-liters V8 på 270. Sistnevnte er nok et veldig morsomt alternativ for den som tilbakelegger korte distanser, eller ikke bryr seg om drivstoff-økonomien.

Fart og støy: 5

Delta 25 SC har støyisolerende matter langs skrogbunnen, og en relativt stillegående D3-motor bak. 41 knops fart blir dermed ikke så slitsomt som forventet, og en fin cruisingfart godt over 30 knop fremstår som en selvfølge. Det gjør svensken til en utmerket transportbåt, for ikke å glemme en morsom lekekamerat.

Økonomi: 4

Prisen for Delta 25 SC ligger på ca. 760 000 kroner for vår dieselutrustede testbåt. Med bensinmotor blir inngangsprisen lavere, men drivstoffutgiftene går i været, og 2. håndsverdien formodentlig går andre veien. Nettopp den er vel det største spørsmålstegnet, der den særegne båten sloss med veletablerte helårsbåter. Forbruket med D3-190 er hyggelig, og du kan regne med marsjfartforbruk på godt under 1 l/nm.

Delta 25 SC er en liten, leken og morsom 25-foter bygd i hovedsak for transportetapper. Da mister den også tur- og badeelementene. Men er du ute etter en ekte vestlandsbåt for tøff sjø, skal du lete lenge etter noe mer passende i denne størrelsen.

Pris: ca. 760 000 m/ D3-190 Volvo Penta. Smart Powerboats AS: www.powerboats.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Delta 25 SC er en liten, leken og morsom 25-foter bygd i hovedsak for transportetapper. Da mister den også tur- og badeelementene. Men er du ute etter en ekte helårsbåt for tøff sjø, skal du lete lenge etter noe mer passende i denne størrelsen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!