Med den nye sportscruiseren Maxum 2900, har den amerikanske produsenten plassert seg midt i et populært beite - både hos skandinaviske og amerikanske produsenter.

Også kundene har sansen for båter i denne klassen; bra plass om bord kombineres med en båtstørrelse som ikke tar helt av, verken når det gjelder pris, driftskostnader eller krav til båtførererfaring.

Som de fleste andre amerikanske båter av denne typen, tilbyr Maxum 2900 mye volum på sine drøye 9 meter. Under dekk har du en opphøyd dobbeltkøye i baugen, der man ligger litt på skrå for best mulig plassutnyttelse. Den andre dobbeltkøyen er en tradisjonell stikkøye akter, og mellom de to køyeplassene finner du toalettrom og pantry på babord side og en sofabenk med bord. Denne kan også gjøres om til en ekstra køyeplass.

Uteplassen i Maxum 2900 bruker fabrikkens "active seating"-konsept som skal gjøre det enklere å variere sitteplassene i cockpit. På hver side bak vindskjermen finner du to 90 cm brede seter som kan stilles inn både for kjøring og mer sosiale aktiviteter. Førersetet kan roteres inntil 105 grader, mens passasjersetet kan roteres 180 grader; da er det lett å holde kontakten med dem på L-sofaen akter. Ryggstøtten i denne er av "active seating"-typen og kan justeres i tre vinkler; for normal bruk, avslapping eller som ren solseng.

På styrbord side bak førerplassen er det en wetbar, og her er det også kokeapparat, for den som vil tilberede mat om bord.

Maxum-importør Baymax leverer båten med 2x250 hk Mercruiser 4,2D-Tronic dieselmotorer. Da ligger prisen på snaut 1,55 millioner. Med 2x220 hk Mercruiser 4,3 MPI bensin ligger den på ca. 1,35 millioner.

Tekniske data

  • Lengde: 9,14 m
  • Bredde: 3,02 m
  • Vekt: Fra ca. 4700 kg
  • Dyptgående: 1 m
  • Drivstoff: 473 l
  • Septik: 113 l
  • Vann: 113 l
  • Motor: 2x250 hk Mercruiser 4,2D-Tronic
  • Pris: Kr 1 545 000
  • www.baymax.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!