Kort sagt:

+ Gode sjøegenskaper

+ Solid kvalitetsfølelse

+ Gjennomtenkte innredningsløsninger

+ Bra førerplass


- D6-motor blir for tung

- Relativt høy pris

Konsept

En norsk daycruiser på 25 fot til 1,4 millioner&? Prislappen på Nidelvs nykommer vil nok få mange til å løfte på øyebrynene. Riktignok er dette en forseggjort båt i klassen, men hovedgrunnen til er enkel: Det står ikke "Windy" eller "Boston Whaler" skrevet i skrogsiden. For selv om Nidelv har vist seg som en habil båtkonstruktør over flere tiår, og i tillegg bruker samme skrogdesigner som blant andre Windy, er et eksklusivt merkenavn viktig når prisen overstiger 50 000 kroner per fot. Her har nok Nidelv fortsatt en jobb å gjøre, selv om en trofast tilhengerskare nok vil sørge for god omsetning i verftshallene utenfor Arendal.

Sjøegenskaper: 5

Skroget bygger på den tidligere Nidelv 750, men er noe forlenget og avrundet i akterpartiet av plasshensyn og designmessige årsaker. Kanskje ikke så innovativt, men går man Nidelv 780 Sport etter i sømmene, får man uansett en umiddelbar kvalitetsfølelse om bord.

Skarpe halvmetersbølger forsøker å yppe, men blir kontant satt på plass av et stumt og kompakt skorg.Kjøremessig er dette en båt på høyde med hvilken som helst i klassen. Styringen er kontant og presis, og grepet i sjøen sportslig markant, men ikke sjenerende luggete.

Førerplass: 5

Førerposisjonen i Nidelv 780 Sport har fått mest fokus om bord, og detaljene vitner om en kjøreglad båt. Bortsett fra et rom for papirkart, et sted å legge småting og kanskje en fotstøtte, savner vi ingenting: Dette er en gjennomtenkt førerplass med et flott sete, fin sitteklaff, god instrumentoversikt og perfekt ergonomi. Det er synd at ikke flere produsenter får dette til. Copiloten får tilsvarende sittekomfort, i tillegg til en liten hylle og et låsbart rom for småting. Da savner vi bare det syrefaste støttehåndtaket i siden.

Plass: 3

Nidelv 780 Sport tar problemfritt sju personer på dagstur i skjærgården. Aktersofaen i lekkert alcantaraskinn har plass til fem spisende passasjerer rundt det utfellbare bordet, som også kan senkes til innleggsplate i en solseng. Komforten akter er grei, selv om ryggstøtten blir noe rettvinklet.

Vipper du fram copilotsetet, har du fri tilgang til det lille, men tilstrekkelige pantryet på babord side. Kjøleskap, vask og parafindrevet plate holder til de litt lengre utfluktene, og skuffene er tilpasset bestikk og kopper.

Nidelv 780 Sport leveres med en kabrioletkalesje i likhet med den i Askeladden Z-serien - en smart og rask løsning som vi vet fungerer godt under våre forhold, men som nok stjeler noe stuveplass helt akter.

Stuveplass: 5

Nidelv 780 Sport har en pent innredet kabin. Polstrede vegger, teak, spotlights og alcantaratrukkede madrasser gir et eksklusiv inntrykk. Den skråstilte dobbeltkøya er komfortabel, men kunne vært noe bredere, noe som også gjelder den enkle stikkøya som strekker seg under førerposisjonen. For weekendutflukter fungerer det uansett bra for tre i kabinen. Toalettrommet er lite, men tilstrekkelig, og bak denne har Nidelv funnet blass til en liten benk med " sminkebord". Da skulle alle bli fornøyde.

Motor: 4

Nidelv er kjent for sine kjørevillige skrog, og med en massiv VP D6-350 i motorrommet som yter hele 337 hk på propellen, loves vi både dreiemoment og fin toppfart.

Men så var det dette med vekt og balanse. For selv om D6'en gir krefter i overflod, blir den for tung for en daycruiser på drøye 25 fot. Konsekvensen er et balanseproblem om bord i Nidelv 780 Sport: Båten galopperer, og trenger derfor nøyaktig trim for å finne en rolig kjøremodus, noe som er sjenerende i lengden. En lettere og mer beskjeden motorisering, i første rekke Volvos D4-300, gjør nok båten mindre baktung og samtidig mer harmonisk. Toppfarten vil da ligge i overkant av 40 knop, noe som burde holde lenge for de aller fleste.

Fart og støy: 5

I havgapet utenfor Arendal lar vi D6'en få leve fritt. Da tar det ikke mange øyeblikkene før vi er oppe i over 30 knop. Motoren er relativt stille, og da vi etter litt trimming når en toppfart på 48,9 knop, må vi sette oss opp på sitteklaffen og eksponere ansiktet for vinden for ikke å bli snytt for fartsfølelsen. Tilnavnet "Sport" kunne vel like gjerne vært "Komfort".

Dette er en båt som gir glede under raske dagsturer i skjærgården, men som også trives godt i marsjfart under ferieturen. En kraftig diesel passer godt for begge formål.

Økonomi: 3

Nidelv 780 Sport starter på rundt 900 000 med bensinmotor, men det mest fornuftige motoralternativet er med D4-260 eller D4-300 til rundt 1,1 millioner. Nå er det fort gjort å putte på 100-150 000 kroner i nødvendig ekstrautstyr; som ankervinsj, trimplan, kartplotter og kabrioletkalesjen. Dermed er det en kostbar båt, men heldigvis har Nidelv et solid prisnivå på bruktmarkedet. Med D4 er også driftskostnadene akseptable.

Nidelv 780 Sport er en gjennomført, lekker og praktisk DC som tilbyr bra komfort. Kabinplassen er tilfredsstillende, så denne båten er også myntet på overnattingsturer for to til tre personer. Sjøegenskapene er blant de aller beste i klassen, men D6-350'en blir nok i tyngste laget for denne båten. Det kan sikkert D4-260 eller den nye D4-300 rette på. Dette er en kvalitetsbåt på alle måter, men prisen er relativt høy. God bruktverdi kompenserer i stor grad for det.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Nidelv 780 Sport er en herlig, sportslig daycruiser. Men det er best å velge båten med en D4 fremfor en D6.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!