Nykommeren 230 Select er en frisk og spennende båt i bowriderklassen. Ikke bare er komforten om bord bra båtens størrelse og pris tatt i betraktning, men også skrogkonstruksjonene har Sea Ray fått fart på, noe også fjorårets nyhet 220 Sun Sport viser med klarhet.

Kunstskinnpolstrede seter gir god støtte for fører og co-pilot, og førerposisjonen er trukket inntil vindskjermen, noe som gjør at man sitter fint og beskyttet. Det eneste vi savner er bedre plass til kartplotter på dashbordet.

Best i sjøen

Norske hjerter vil nok varmes av solsengløsningen, som er smart: Akterbenken kan løftes opp og gi fin ryggstøtte for liggende soldyrkere her bak. En annen smart løsning er den gassdempede puten på babord som enkelt løftes opp når man skal bevege seg mellom cockpit og badeplattform. Også setekonstruksjonen foran vindskjermen er Sea Ray dyktige på.

230 Select har én liten svakhet: Batterier og ledninger ligger litt tilfeldig i stuverommene, og det er lite fristende å kaste løse effekter, fortøyningstau og dregg ned her. En finishhoppgradering hadde ikke skadet.

I likhet med storesøsteren 270 Select, imponerer 230 aller mest i sjøen. Dette er en trygg og velbalansert båt som virker større enn den er ute i bølgene, men som samtidig er lettstyrt, kontant og morsom å kjøre. Vi er ikke skrekkelig imponerte over toppfarten på 36 knop - i motorrommet satt det tross alt en 260 hk V6 bensinmotor. Men i dette tilfellet, som med de fleste båter, er 230's flotte håndtering i bølgene det viktigste.

Tekniske data: Sea Ray 230 Select
  • Lengde: 7,00 m
  • Bredde: 2,59 m
  • Dypg.: 0,30 m
  • Drivstofftank: 189 l
  • Vekt: Ca. 1925 kg
  • Motor: Mercruiser 5,0 260 hk, Bravo 3
  • Toppfart: 36 knop
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!