Kort sagt:

+ Bra skrog

+ Førerseter og sitteposisjon


- Enkel finish

- Upraktisk kabin

- Kalesjeløsning

Crescent T-Rex V-23 er like merkelig som navnet skulle tilsi. Mottoet "mer båt for mindre penger" skulle passe bra for svensk-polakken, som ikke akkurat er kjent for sin gjennomførte finish.

Crescent er i hovedsak båten for den prisbevisste og ujålete båtkjøper som ikke legger penger i merkevarer, og det er det for så vidt ikke noe galt i.

De fleste ganger vi kjører Crescent, får vi svært blandede følelser, og denne gangen blir vi nesten forvirret: Crescent T-Rex klemmer til med enkelte fine detaljer, og skuffer fundamentalt på andre. Helhetsinntrykket blir deretter. Vi nærmest klør i fingrene etter å fikse på feilene, for det er ikke så mye som skal til før V-23 blir en gjennomført båt.

Vi tar det positive først: Crescent er ofte best på førerseter, og skuffer ikke denne gangen heller. Førerergonomien i båten er bra, med skråstøtte for beina, et behagelig ratt og oversiktlige instrumenter. Akterbenken er også komfortabel, og med et bord på stang er sommerkvelden i boks. I likhet med konkurrentene er det ikke mye badeplattform å skryte av, men Crescent er den eneste båten utstyrt med håndtak som letter ombordstigning fra badetrappen. Smart. Dessuten har Crescent en fastmontert, oppslagbar akterlanterne på stang som er viktig når det mørkner på.

Enkle løsninger

Crescent har på mange måter en gjennomtenkt cockpit, men enkelte detaljer trekker ned. Sittebenken akter hindrer fri åpning av stuveromsluken i dørken; det samme gjør ryggputene når man skal komme til stuverommene i akterbenken.

På badeplattformen er dreggrommene for grunne, og det ville ikke kostet mye å legge ledningene fra motoren i rør, om ikke bare for syns skyld. Dashbordet, eller kabintaket om du vil, er dårlig utnyttet: Her kunne det vært lagt inn en kartlomme eller et hanskerom. Vi er heller ikke jublende begeistret for den todelte kalesjen, som foran hindrer utsikten over vindskjermen, og akter fungerer som en snublepinne ved ombordstigning.

Det mest interessante med denne båten er likevel kabin- og fordekksløsningen. Crescent har lagt mye vekt på lett ombordstigning via fordekket, både ved hjelp av den enorme pulpitten, men også den avlange, gassdempede kabindøra. Designen er sikkert velegnet for rullestolbrukere eller aldrende pensjonister, men ulempen er like klar: Gangveien i fordekket tar mye av kabinvolumet. Under dekk er det knapt nok køyeplass til én voksen person, og da er vel kanskje noe av poenget borte?

Skal du kjøpe denne båten, er dét av to grunner: prisen og kjøreegenskapene. Til tross for sin noe skranglete konstruksjon er dette nemlig et supert skrog, og selv med en 150 hk er ikke båten overmotorisert. Lette Crescent går som en kanonkule og er lettmanøvrert i bølgene. Den gode førerposisjonen er dessuten med på å gjøre turen til en lek. Med full motorisering blir Crescent utfordrende i sjøen, og vi tror ikke at en 115 hk vil endre mye på dette.

Tekniske data

Lengde: 6,16 m, Bredde: 2,35 m, Vekt: 770 kg, Driv.tank: 150 l, Ant. personer: 6, Motor: 150 hk Yamaha firetakt (maks), Toppfart testmodell: 43,3 kn, Pris testmodell: 381 000 kr, Pris m. Yamaha F115: 349 000 kr

Ekstrautstyr: Porta Potti, ekstra låsekrok

Forhandler: TB rep. og service AS: www.cremo.se

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!