Nytt mannskap har entret Klikk Båts Bénéteau Monte Carlo 37 Open, etter at båten har returnert fra sin Danmark-T yskland-ekspedisjon. Og turen kunne ikke ha fått en bedre start: Både svenske og norske metereologer har meldt en uke med finvær.

Det passer oss utmerket, siden strekket fra Halmstad til Göteborgs sydlige skjærgård er rundt 70 nautiske mil (ca. 130 km) med åpent hav, uten nevneverdig skjærgård å gjemme seg bak. En lett nordlig bris lar oss cruise uten forstyrrende sjø. Etter snaut tre timer dukker fyret på Valö opp, og markerer inngangen til skjærgården syd for Göteborg.

Les om båtguttas andre turer i sommer.

Vi cruiser rolig mellom små og store øyer - Vrångö, Donsö og Styrsö - og blir sjarmert både av de idylliske tettstedene og de mange flotte uthavnene. Men etter hvert som vi stikker baugen på vår 37-foter inn i gjestehavnene, blir vi fort klar over et av problemene i finværet: Vi er ikke de eneste som er på båttur. Svensker, dansker, tyskere og nederledere fyller opp havnene til bristepunktet, og det er forbløffende få norske flagg å se.

Det er ikke bare vi som vil ha en plass i gjestehavnen på Vrangö.

Dermed fortsetter vi vår rolige kryssing gjennom øyparadiset, og kan absolutt anbefale denne delen av Bohuslänsskjærgården til alle nordmenn som foretrekker å snu i Marstrand, ca. 20 nautiske mil lenger nord. Og er du på ferie i Göteborg uten egen båt, skal du være klar over fergene som tar badeglade feriegjester med ut til øyene.

Vi kommer sent til Marstrand, og finner til vår egen overraskelse en ledig plass på Ringens Varv som ligger "feil til" på Koön og ikke i selve Marstrand. Det viser seg uproblematisk: En kabelferge trafikkerer sundet, og det er mer kveldssol, fin utsikt til Marstrand og roligere i havnen på Koön enn i selve Marstrand. Vi bruker de mange turstiene, beser Carlstens festning og får oss en god middag, før det er godnatt og værvarsler om en enda bedre dag i morgen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!