Noen aktuelle distanser i nautiske mil:

  • Holmestrand - Bergen: 355 nm
  • Bergen - Askvoll: 70 nm
  • Askvoll - Florø: 18 mm
  • Florø - Kalvåg: 18 nm

Så langt alt vel med mannskap og båt som dere kunne lese fra vårt første livstegn etter at vi kastet loss sist uke. Vi retter nå blikket fremover, et sted i leia venter nemlig våre vestligste småbåtparadis Gulen, Solund, Ytre Sunnfjord og Ytre Nordfjord.

Les om første del av turen her.

Men nå er det mørke skyer i horisonten av en litt annen karakter enn det som er relevant for seilingen. For de av oss som har gløttet på de saftige agurkene i rikspressens nyhetsdekning fremstår vi fritidsbåtbrukere som både papirkartløse, kronisk fyllekjørende og livsfarlige for alt liv på planeten om dagen. Men til forundring: Etter en uke på sjøen kan notere oss 460 nautiske mil i loggboka, fra Holmestrand til Kalvåg i Sogn og Fjordane uten å møte annet enn livsfarlige bruk i sjøen, markert med en illevarslende farge på blåsa. Derfor en stor takk til alle hobbyfiskere for at disse stort sett står midt i leia, sikkert satt ut med stor omtanke - omtrent på samme måte som om innlandsfolk skulle sette potetene sine på E6 for å senke farten på veiene. Når det gjelder møtet med andre båtfolk foregår det med hilsener og vink, uten problem.

Se alle våre båttester her.

© Foto: Terje Haugen

Etter å ha tråklet oss frem til den nye Sprangereidkanalen mellom nevnte bruk i sjøen og kulingvarsel ved både Oksøy og Lindesnes fyr blir vi mye blidere av å møte både kjentfolk og hjelpsomme turistverter der. Det var nå like vel med et aldri så lite nødskrik vi fikk klemt oss under de to broene over kanalen, VHF-antennen stakk noe høyere enn vi hadde regnet med. Men med en mann på taket fikk vi ordnet den saken.

Havstykket Lista og Jærens Rev er neste utfordring for mannskap og Aquador 32 C. Grundig research fra både lokalkjente og offisielle kilder ("Den norske los", bind 2B og værmeldinger) oppsøkes før vi legger ut, og det mangler som ventet ikke på skrekkhistorier og advarsler. En variant går ut på å følge det generelle rådet for all fritidsbåtseilas på Sørlandet: Kjør så tidlig som mulig, og bruk tiden mellom 12 og 18 til soling og bading. Vi valgte å drøye avgangen til vi antok at vi fikk vi godværet med oss helt til Stavanger. Det fikk vi. Det ble til og med tid til en stopp i Sirevåg, en liten idyllisk fiskerihavn, før vi lå trygt og duppet hos oljesjeikene i Stavanger sentrum.

© Foto: Terje Haugen

Det blir rask seilas nordover med pit-stop på Vassøy for bunkring til hyggelig pris. Karmsundet neste med rasting i Haugesund før det bærer nordover til Os, hvor vi endte opp med årets tristesse-safari. Gjestehavnen her synes vi var grei nok, men tilbudene i land ble vi så skuffet over at vi avrunder denne rapporten men noen utdrag: Vi ankommer sultne og tørste til Os sin avdeling av pizzakjeden Dolly Dimple. Her setter vi oss ute og venter på menyen. Den kommer ikke og vi må hente den selv (Vi er cirka fem personer i alt innom i dag). Så må vi inn og bestille. Fortsatt null service. Bordet er møkkete, vi må be om vask. Maten kommer, men vi trenger påfyll av drikke. Inn og hent selv. For å toppe det hele så raver en av Os sine unge og lite lovende forbi vårt utebord og deiser en halvfull pilsflaske i bordet med en ufin hilsen. Vi oppsøker straks neste servingssted som også viser seg å være populært blant byens tyngre drankere. Til sist oppsøkes stedes to bensinstasjoner for litt kveldslig proviantering. Men nei, stengt alle som en, selv om det stod "Alltid åpnet".

Vi sier hastig takk for oss fra Os.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!