Kort sagt:

+ Herlige fartsressurser

+ Flott gange i sjøen

+ Suveren førerposisjon


- Kostbart leketøy

- Begrenset bruksområde

- Frisk bensinregning

Formula er "the real deal" selv hos et powerboat-kresent publikum. Startet i Miami i 1962 av legenden Don Aronow - en mann som også har merkene Cigarette og Donzi på samvittigheten. Og selv om Aronow solgte seg ut av Formula ganske tidlig, og merket nå også lager "vanlige" båter, har man fortsatt racingaktivitetene. Og de har sine sivile avleggere i Fastech-serien, som består av fem modeller fra 27 til 38 fot.

Et lett trykk på de lekre gasspakene er nok til at båten skyter opp i plan. Et raskt blikk på GPS'en avslører drøyt 30 knop, og silkemyk gange gjennom krapp motsjø. Vi sirkler noen ganger, øker til 40, 45 knop. Trimmer, kjenner på gassresponsen. Full gass 45 knop avstedkommer et dyrisk brøl fra motorrommet og et spark i ryggen som kjennes helt uvirkelig.

I 50 knop renner tårene og tar bort all sikt. Min omtenksomme sidemann overleverer et par kjørebriller. Nå er det bare å klemme til. Full gass, konsentrasjon på ratt, trim og bølger. Verden raser forbi og Formulaen dundrer uanfektet over bølgene. Det er ikke antydning til skummelt, bare en herlig, stødig kjøreopplevelse og en fartsfølelse som er hinsides alt jeg har opplevd før. 70,3 knop på GPS'en, ny pers og et løfte om at de 74 knopene båten skal gå under ideelle forhold, er innen rekkevidde.

Lekkert motorrom

Formula Fastech 382 er 11,6 meter lang, 4740 kilo tung og svært passende utrustet med to HP600 SCi-maskiner fra Mercury Racing. De håndbygde 8,2-liters V8-maskinene yter 600 hk hver, ikke minst takket være innsatsen fra en Lysholm 3,3 liters kompressor.

Den store badeplattformen summer til værs og åpenbarer et motorrom med metallisk blå kompressorer og høyglanspolerte eksosmanifolder. Mesterverkene braker i gang og faller samstemt inn i en hvesende, hissende tomgang.

Et stilig dashbord med ekte karbonfiber-innlegg, Livorsi-instumentering og ditto gass/gir-kontroller. Men aller best er stol- og fotplateinnstillingen: Ved hjelp av to brytere på hver stolside, kan du justere stå/sittestilling på en måte som er helt tilpasset deg og den kjøresituasjonen du befinner deg i. Under dekk er det en avlang lugar, med et lite pantry, toalett og en overraskende rommelig sofaseksjon.

Pent fortøyd, betrakter jeg det slanke V-bunnsskroget med det livlige fargemønsteret, det lange dekket og den lave vindskjermen. På mange måter minner den meg litt om en klassisk Ford Mustang. Ikke perfekt, et avgrenset bruksområde, men med ikon-status og en kulturbærer du kan like eller la være.

Tekniske data

  • Lengde: 11,63 m
  • Bredde: 2,51 m
  • Vekt: Ca. 4740 kg
  • Drivstoff: 738 l
  • Vann: 72 l
  • Dypgående: 0,84 m
  • Bunnvinkel: 24 grader
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!