Islendingen Össur Kristinsson, mannen bak båtmerket Rafnar, startet utvikling av skroget allerede i 1993, men sporet av og prioriterte andre prosjekter helt fram til 2005. Da kom han helt tilfeldig over skrogtegningene på en gammel harddisk. Skrogdesignet, såkalt «Circular Arc», er basert på Ljungströms skrogdesign til seilbåter fra 30- og 40-tallet og er avrundet i fasongen både foran og bak (under vannflaten).

Kristinsson fikk igjen blod på tann og fortsatte utviklingen. Kritikerne var mange, men han var helt sikker på at skrogdesignet hadde noe for seg.

Så kom "Leiftur"

Over en periode på seks år, der over hundre énmeters tremodeller ble testet i basseng, utviklet Kristinsson et seks meter langt skrog han patenterte og døpte «The OK hull». Kort tid senere lanserte Rafnar-verftet første produksjonsmodell, en ti meter lang RIB kalt "Leiftur". Omfattende testing viste at «The OK hull» hadde klare fordeler kontra tradisjonelle skrog.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RIB

RIB: Dette er 10 meter lange "Leiftur" med 2x250 hk. Toppfarten er 40 knop. FOTO: Produsent

Skroget har ingen planingsterskel og går gjennom bølgene – ikke oppå. Det skal gi bedre kjørekomfort og bedre manøvrerbarhet i lave hastigheter i forhold til tradisjonell RIB-er, der man må holde en viss fart for å holde båten i  plan – fint om man for eksempel skal borde et større fartøy i fart.

Så sikre i sin sak var Rafnar at de donerte en Leiftur til den islandske kystvakten, som testkjørte båten i halvannet år og siden roste Rafnar for skrogets kvaliteter.

12 meter "Thorbjorg"

Derfra var veien kort opp til 12 meter lange Thorbjorg, siste modell fra Rafnar. Den ser kanskje ut som en RIB, men er faktisk en tradisjonell åpen båt med massiv, D-formet fenderlist utviklet for å kjøre langsmed større fartøyer. Dekkflate på tjue kvadratmeter gjør "Thorbjorg" egnet for alt fra kommersielle tjenester til fraktoppdrag og fiske.

Med to dieselmotorer på totalt 1000 hestekrefter kommer du raskt fram, og du rekker garantert tilbake til fiskemottaket før kvaliteten på fiskekjøttet blir dårlig.

Den 6,7 tonn tunge båten marsjer nemlig i 30 knop og gjør 40 knop på topp.

RIB

RIB: "Thorbjorg" ser kanskje ut som en RIB, men er faktisk en tradisjonell åpen båt med massiv, D-formet fenderlist utviklet for å kjøre langsmed større fartøyer. FOTO: Produsent

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!