Test: Capelli Cap 20,5

Plassen foran konsollen er gedigen

Capellis nye skjærgårdsjeep kjører sin egen stil.

Pluss ikon
Sist oppdatert
STOR FORUT: Masse plass foran konsollen og en av de flotteste trappeløsningene i klassen.
STOR FORUT: Masse plass foran konsollen og en av de flotteste trappeløsningene i klassen.

Italienske Capelli har en helt ny skjærgårdsjeep på plass for sommer­sesongen. Det er Suzuki-importør Erling Sande AS som tar Capelli-båtene til Norge, og derfor sitter det naturlig nok en 140 hk Suzuki-firetakter på hekken av testbåten.

Med tanke på at båten er relativt stor (6,35 m lang og 2,47 m bred), er 319 900 kroner slett ingen ublu pris. Utstyrsnivået er også helt greit. Alt det normale følger med, og du får med ting som er ekstrautstyr hos andre. For eksempel komplett putesett, solseng og bord. Av ting som du kanskje vil ha, men må betale ekstra for, er kartplotter, dørk i fleksiteak og stereo blant de viktigste.

Gedigen plass

Du skal ikke ha vært om bord mange sekundene før du legger merke til den sjenerøse bredden for en 21-foter. Her er det god tumleplass overalt, noe du merker spesielt godt om flere skal bevege seg rundt i båten.

Plassen foran konsollen er gedigen, med to brede sittebenker på hver side og en foran konsollen. Her kan rigge til en stor solseng og under benkene finnes solid dimensjonerte stuverom.

Men aller best liker vi den store og gode trappen opp til baugen. Her er det lett å gå selv om sjøen er urolig, og med fint utformet pulpit har du noe å støtte deg til om det trengs. Trygt for store og små å komme seg om bord og i land.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FLEKSIBEL: Førerbenken ser enkel ut, men gir deg mulighet til å variere kjørestillingen.
FLEKSIBEL: Førerbenken ser enkel ut, men gir deg mulighet til å variere kjørestillingen.

Uvant i starten

Tar du turen akterover blir du møtt av en førerplass ganske typisk for middelhavs­båter. Her er det ingen sportsstoler, slik du finner på en Askeladden eller Yamarin. I stedet er du henvist til en sittebenk bak den store og robuste konsollen.

Tekniske data:

Capelli Cap 20,5

Vekt: 900 kg

Lengde: 635 cm

Bredde: 247 cm

Maks motor: 175 hk

Antall personer: 7

 Bensintank: 200 liter

Pris: 319 900 kroner med Suzuki DF140

Standardutstyr: Badetrapp, batteriboks m/hovedstrøm, bensintank, bord, konsolltrekk, lanterneføring, putesett, rekker, selvlensende, solpute, motorinstrumenter, bunnstoff.

Ekstrautstyr: Dusj, havnepresenning, kalesje, farget skrog, stereoanlegg, dørk i flexiteak, kartplotter.

I starten kjennes det uvant, men etter en stund ser man at italienerne har et poeng. Du kan enkelt variere om du vil sitte normalt på benken, om du vil sitte oppå vippeputen, eller om du vil stå og kjøre. En fotstøtte er plassert slik på konsollen at du også har noe å sette bena på når de ikke når dørken. Når det blir mye bølger, setter du nok ekstra pris på å kunne stå støtt på førerplass. 

Uten tant og fjas

Selve konsollen er ganske ren, uten pynt eller fjas. Instrumentene står fornuftig plassert og du har et låsbart rom, samt en nedfelling i dashbordet foran copiloten der det også er tre drikkeholdere. Vi liker at førerplassen er i senter av båten, ulempen blir at du må flytte deg for å slippe noen inn eller ut bak konsollen.

Capelli Cap 20,5 er høy og robust i skroget, noe du også legger merke til innvendig. Det er langt fra dørken til rekka og liten fare for at noen forsvinner over bord uten av egen vilje. Og da anbefaler vi heller utgangen til badeplattformen på babord side akter.

Det mangler heller ikke sitteplasser bak konsollen. En rettrygget sittebenk bak førerbenken og en mer komfortabel aktersofa i fartsretningen. Fordelen med sittebenken er at det er lunt og godt beskyttet mot sjøsprøyt der, dessuten er det fint at man har fått plass til en sosial sittegruppe også akter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BASIS: Rene, enkle flater preger dashbordet på Capelli 20,5.
BASIS: Rene, enkle flater preger dashbordet på Capelli 20,5.

Ingen fartsmaskin

Fjorden viser seg fra en rolig side på testdagen. Det er lite vindsjø, og det lille vi klarer å oppdrive av hekksjø fra andre båter og lage til oss selv, rokker ikke ved inntrykket vi har av Capelli som robust og solid i sjøen. Da vi kjørte 21 Open for noen år siden var det mer bølger, og vi har ingen grunn til å tro at Capelli har tøyset bort de fine egenskapene siden den gang. 

Fartsegenskapene med Suzukis 140 hk på hekken tror vi passer de aller fleste som vurd­erer en slik båt. Ingen fartsmaskin, men en hyggelig og rommelig aktivitetsplattform på fine sommerdager. Da passer det bra med et behagelig marsjfartområde rundt 20–25 knop.

Ikke Suzukis nyeste

Har du det travelt, går også båten fint rundt 30 knop, uten at du piner motoren til det ytterste. At 140-hesteren ikke er Suzukis nyeste, merker du på noe grovere lydbilde i enkelte turtallsområder, men de er heldigvis enkle å unngå.

Det er ikke mye du behøver å jobbe med trimbryteren for å få det beste ut av båten i planingsfart. Men trimmer du motoren langt inn, kan du også unngå noen merkbar planingsterskel. Er det mye krappe bølger, kan det være fint å gå 10–15 knop, slik at passasjerene slipper de verste slagene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PLASS TIL MANGE: Med to benker akter er det mulig å sitte både med og mot kjøreretningen.
PLASS TIL MANGE: Med to benker akter er det mulig å sitte både med og mot kjøreretningen.

Litt merkelig

En liten merkverdighet registrerte vi under vår prøvetur. Når fartsvinden gjør seg gjeldende fra rundt 25 knop (lavere eller høyere om du kjører mot eller med vinden) oppstår det en lett irriterende uling. Det skjer noe med luftstrømmen i glippen mellom vindskjermen og holderekken som går rundt denne. Holder du hånden foran glippen, forsvinner lyden. Vi tipper Capelli og importør Erling Sande finner en fiks på dette relativt kjapt, for i våre støymålinger utgjør forskjellen 3–5 dBA avhengig av fartsområde

Vi Menn Båt mener:

Capelli 20,5 er en rommelig og robust skjærgårdsjeep det oser sommer av. La gå at ikke førerplassen er helt etter nordisk mønster, men det har også sine fordeler.

Testdata

Turtall o/m Fart, knop Støy, dBA
1000 3,8 58,7
1500 5,3 61,6
2000 6,4 66,3
3000 13,3 74,0
4000 22,2 80,1
4500 25,9 86,4
5000 29,4 82,0
5500 31,8 85,1
6100 35,3 89,3

 

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også