Bella 600 R og BR

Konstruktøren har fått frie tøyler - og det merkes

Et meget trygt familiealternativ.

Sist oppdatert

I Mercury-, og Bella-leiren kommer det i disse dager gode grunner til å følge godt med. Den ene er den nye 2,1-litersblokka som utgjør basen i de nye 80- 100- og 115-hesterne deres.

Her har vi samtidig også fått en splitter ny 20 foter for hånden, i flere varianter og rigget med nevnte motor i flere utgaver - med 115 hk på topp. Det ble kort fortalt flere gode innslag på en gang.

Men her kan vi også straks legge til at 80-hesteren i noen tilfeller også kan vurderes som et fornuftig alternativ, selv om det åpenbart ikke vil være så mye trøkk i en slik konfigurasjon. Men 80-hesteren skal heller ikke undervurderes. For ordens skyld kan vi ellers nevne at R-versjonen ble lansert først.

Felles skrog – ulikt over

Men tilbake til det viktigste. Bella 600 BR og Bella R deler samme skroget - et skrog som er betydelig modernisert i forhold til sine forgjengere i flåten. Her er det lettest å legge merke til relativt rette stevnen, men også under vannlinja har det blitt tatt grep for å optimalisere marsjfart-egenskapene og planingsterskel i økonomisk retning.

BR-utgaven er som navnet tilsier en bowrider, altså med sitteplasser forut og vindskjerm i full bredde som viktigste innslag. Og apropos bredde: Det er også en stort pluss for framkommeligheten om bord for begge båtene, som for eksempel mellom vindkjermene i bowrideren. Båten er videre godkjent for syv personer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SPREK: Begge modellene har fått friske linjer som tar seg bra ut i sitt rette element. FOTO: Terje Haugen
SPREK: Begge modellene har fått friske linjer som tar seg bra ut i sitt rette element. FOTO: Terje Haugen

Frie tøyler - og det merkes

Det noe spesielle med begge farkostene er at de er konstruert eller bygget for helt alminnelig bruk for folk som liker seg i båt. Det er jo for så vidt alle fritidsbåter, men her er det konstruktør Espen Thorup som har fått frie tøyler - og det merkes. Det vil i praksis si at den er meget brei og stødig, noe som på sin side har ført til en moderat V-bunn. Den er videre lettplanende, og detter heller ikke ut av vannet om du slakker litt av for en bølgetopp eller to.

Tekniske data

Lengde: 6,05 m

Bredde: 2,34 m

Vekt, uten motor: 1 000 kg

Pris, m. 115 hk: 299 000 kr (BR)

Drivstoffkapasitet: 135 l

Motor, testbåt: Mercury FourStroke 115 (BR)

Dermed et meget trygt familiealternativ. På den andre siden trenger du ikke oppsøke ekstreme forhold med denne båten, og vurderer du kraftigere skyts på akterspeilet enn 115-hesteren bør du være helt sikker.

Prisen for komfort er som regel at det tapes noe i andre enden, men i dette tilfellet kan det se ut til at verftet kommet fram til et godt kompromiss.

Godt motorvalg

Felles for båtene er at det går som hånd i hanske med de nye Mercury-motorene, som videre er godt optimalisert for lavt forbruk i mellomregisteret. Det betyr i praksis at du kan marsje fint på rundt på 25 knop ved 4500 omdreninger, med et forbruk på 25 liter i timen og hyggelig støybilde - også med last om bord.

Slik sett mener vi farkosten treffer blink som den ideelle familiebåten i den grad den finnes. Ser vi på resten av testdataene, er det mer tradisjonelle mønster som kommer opp. Forbruket vil for eksempel doble seg fra rundt 21 knop til 39.

Støybildet holder seg på sin side meget dempet, noe som i praksis betyr at det du kan føre en normal samtale på akterbenken uten å heve stemmen nevneverdig. Ser vi 10 år tilbake var detter nærmest utenkelig, men for en moderne familiebåt anno 2015 er det nærmest et must.

På den andre siden er det relativt mye båt som skal flyttes, rundt tonnet, og moment som akselerasjon og toppfart er dermed ikke spesielt framtredende eller vektlagt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MODERNE: Førerplassen har de rette ingrediensene på plass. Her er det først og fremst en godt plassert skjerm som trekker opp, sammen med god en bøttestol. Motorkontrollen har
fått en konvensjonell plass på skottet. FOTO: Terje Haugen
MODERNE: Førerplassen har de rette ingrediensene på plass. Her er det først og fremst en godt plassert skjerm som trekker opp, sammen med god en bøttestol. Motorkontrollen har fått en konvensjonell plass på skottet. FOTO: Terje Haugen

Har ikke falt for fristelsen

Felles for begge modellene eller variantene er to sitteplasser bak vindskjermen, rikelig med stuveplass og gripemuligheter og høye fribord. Aktenom skjermen er det god oversikt, sammen med og plass til beina og en solid 12-tommers skjerm eller større.

Et annet viktig innslag å merke seg her er at verftet ikke har falt for fristelsen til å tone rutene i noen av båtene. Akterbenken i begge variantene kan bli trekkfulle, men ikke mer enn det som kan forventes av en en åpen farkost i denne klassen. Hovedskillet mellom båtene ligger nok i graden av sportslighet og bruksområde. R-varianten vil nok passe hakket bedre til for eksempel vannski og fiske med lite folk om bord, mens BR-varianten vil gjøre større nytte for seg i en familiesammenheng, men en liten sosial sone bak vindskjermen.

Rent teknisk finner vi sikre tegn på at farkosten er gjennomtenkt. Her er solide rekker som har funnet plassen sin på begge sider, sammen med en solid pulpit forut, for enkel landgang er ombordstigning. Videre spes det på med gripemuligheter.

Testdata Bella 600 BR

Turtall Støy Fart Forbruk 7/nm Forbruk l/t
600 58,1 2,4 0,6 1,5
1000 66,9 4,2 0,7 3,0
1500 64,5 5,4 0,8 4,2
2000 66,8 6,7 1,0 7,0
2500 72,5 8,1 1,2 9,4
3000 83,4 14,0 0,9 12,6
3500 86,0 17,5 0,9 15,5
4000 81,9 23,0 0,9 21,0
4500 83,2 25,5 0,9 24,0
5000 85,8 30,0 1,1 32,1
5500 87,3 39,0 1,0 39,0

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BOWRIDER: Bellas nye bowrider er en brei og stødig farksost, godt tilpasset familebruk. FOTO: Terje Haugen
BOWRIDER: Bellas nye bowrider er en brei og stødig farksost, godt tilpasset familebruk. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også