Yamarin 63 HT er ikke båten for deg som kun suser ut fjorden i bar overkropp en solvarm ettermiddag. Verftet har tenkt at den nye hardtop-modellen skal kunne brukes av hele familien, også når sommerværet viser seg fra en litt mindre trivelig side.  Det sladrer både barnevennlig innredning og fiffige detaljløsninger om.

Det første tegnet fornuftig tankegang møter deg når du går om bord. Grått, sklisikkert teaklaminat på dekket leder mot den store entringsluken i babord frontvindu. Luken er rommelig nok for en voksen person og på innsiden er to stigtrinn integrert i innredningen, dermed er veien om bord ganske lettvint for store og små.

Dyp sofa

Under hardtoptaket er det fint å være selv med litt ruskevær utenfor. En slank dobbeltkøye kan også fungere som tumleplass for smårollingene. Under køya er det for øvrig et stort og praktisk stuverom.

I den lille kjøkkenavdelingen på venstre side er det en liten vask. Du kan bestille varmer med koketopp, da får du fart i lapskausboksen eller en kaffekopp. På kjølige dager kan du holde temperaturen oppe i hytta og kondensen unna.

Aktersofaen er mindre enn på tilsvarende daycruiser- eller bowridermodeller fra Yamarin. Til gjengjeld er sofaen dyp og det er ingen fare for at noen av småtassene skal ta seg en ufrivillig tur ut av cockpiten.

BARNEVENNLIG: Aktersofaen er mindre enn på tilsvarende daycruiser- eller bowridermodeller fra Yamarin. Til gjengjeld er sofaen dyp og det er ingen fare for at noen av småtassene skal ta seg en ufrivillig tur ut av cockpiten. FOTO: Terje Bjørnsen

Praktisk kalesje

For å få til god høyde under hardtopen, har Yamarin utnyttet dybden i skroget maksimalt. Det gjør at det blir en del nivåforskjeller på dørken og at båten ikke er selvlensende.

Du kan bruke havnekalesje eller en rommelig kjørekalesje for å holde regnet unna. Sistnevnte også utstyrt med en solcelledrevet vifte. Det skal sørge for bedre ventilasjon. Kalesjegarasjen er rommelig slik at du slipper å finpakke for å få duken på plass.

Enkelt førermiljø

Klappsetene på fører- og copilotplass virker noe enklere enn på andre Yamarinmodeller. Men sittekomforten er grei og vippeputen øker oversikten. Dessuten går det fint å stå oppreist mens du kjører.

Førermiljøet er enkelt, men du har alle de viktigste tingene på rett plass og plottere på opptil 9 tommer kan integreres. I vår testbåt satt en 7-tommer fra Garmin, det fungerer veldig fint i en slik båtstørrelse.

ENKELT: Klappsetene på fører- og copilotplass virker noe enklere enn på andre Yamarinmodeller. FOTO: Terje Bjørnsen

Lettkjørt

Vi kjenner 63-skroget godt fra tidligere tester av 63 BR og DC. Det er et fint kjøreskrog, med god kombinasjon av farts- og sjøegenskaper, i tillegg til å være lett å trimme korrekt. Slik oppfører det seg også i HT-utgave, ifølge de tekniske dataene er HT-modellen kun 50 kilo tyngre enn de to andre.

Yamahas nye 115 hk passer fint til båten og går lett opp i fart om du trimmer motoren inn. Med 4000 o/m på turtelleren ligger støynivået på 81 dBA, farten er 22 knop og forbruket rundt 0,8 liter per nautisk mil, hyggelige tall for en båt av denne typen.

Støyete over 30 knop

Vil du fortere frem, har båten et greit marsjfartområde opp til ca. 30 knop. Derfra og opp til toppfart på 36 knop blir støynivået mer påtrengende.

Totalt sett byr Yamarin 63 HT på lune egenskaper i gapet mellom de innelukkede styrehyttebåtene, og de sommerlige daycruiser- og bowridermodellene. Det er en båt som utvider sesongen med en måned eller to i begge ender og virker trygg med småbarn om bord.

FORLENGER: Yamarin 63 HT er en båt som utvider sesongen med en måned eller to i begge ender og virker trygg med småbarn om bord. FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,3 m
  • Vekt i tørr tilstand: 950 kg
  • Maks motorkraft: 150 hk
  • Antall personer: 6
  • Pris: Fra 365 000 kroner med 100 hk
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!