Klassiker: Aquador 21 WA

Allsidig hyttebåt

Aquador 21 WA er en allsidig klassiker. Den fungerer som alt fra praktisk transportbåt til ekstra overnattingsplass når sommerhytta er full.

Pluss ikon
<b>FINT DRIV:</b> Med 150 hk gjør den gamle Aquador 21 nesten 40 knop og tåler masse last om bord. 
FINT DRIV: Med 150 hk gjør den gamle Aquador 21 nesten 40 knop og tåler masse last om bord.  Foto: Joakim Hermansson
Publisert

eFritidsbåter med ulike walkaroundløsninger har vært populære i mange år. Den største fordelen er mer rom til å flytte seg uhindret rundt i båten, og det er enkelt å plassere last, særlig av den typen som krever mye plass. For mange båtfolk er walkaroundmodellene et godt kompromiss mellom en mer møblert daycruiser og en mer åpen konsollbåt.

Blant de aller mest kjente walkaroundprodusentene her i Skandinavia er utvilsomt Nimbus. De hadde i mange år stor suksess med sin Nova-serie der toppmodellen var på hele 42 fot. Og har modernisert konseptet i sin nye serie av dagstur- og transportbåter.

Populær bruktbåt

Det finske Bella-verftet står bak Aquador-merket. For noen år siden ble det kjøpt opp av Nimbus, og Aquadors WA-modeller har gått ut av produksjon til fordel for en mer konsentrert satsing på daycruisere og hardtopmodeller. Men på bruktmarkedet er disse modellene fortsatt populære.

Torbjørn Croner er en av de som setter pris på allsidigheten i WA-konseptet. Han har tidligere hatt mer turpregede båter, blant annet Scand 27 Nordic og Nimbus 4004. I 2015 bestemte han seg for å gå ned i båtstørrelse, og fra båtplassen i Skärhamn på Tjörn pendler han mellom familiens to sommersteder midt i indrefileten av den svenske vestkysten.

– Det var praktisk med bobåt mens den eldre generasjonen fortsatt brukte sommerhusene, men nå som vi har overtatt fungerer det utmerket med en mindre båt, synes Croner.

<b>DOWNSIZING:</b> Torbjørn Croner gikk fra stor turbåt til kompakt walkaround for noen år siden, og er godt fornøyd med det valget. 
DOWNSIZING: Torbjørn Croner gikk fra stor turbåt til kompakt walkaround for noen år siden, og er godt fornøyd med det valget.  Foto: Joakim Hermansson

Opp mot 40 knop

På hans Aquador 21 WA sitter det en 150-hesters firetakter fra Yamaha. Det holder bra også på lengre turer, som til Marstrand eller Möllösund.

– Når jeg er alene i båten de første turene etter sjøsetting får jeg opp mot 40 knop i toppfart, men det går litt nedover utover i sesongen. Torbjørn setter pris på at båten ikke har noen utpreget planingsterskel:

– Den går opp i plan rundt 15 knop og er heller ikke spesielt følsom selv med mye last om bord, sier han.

Aquador 21 WA finnes også i en versjon med hekkaggregat og tillegget «s» i modellbetegnelsen, men det var aldri aktuelt for Torbjørn:

– Nei, en slik motorinstallasjon virker ikke like bekymringsløs som en utenbordsmotor. Jeg setter pris på det enkle vedlikeholdet, der jeg gjør servicen selv hjemme på gårdsplassen. Når det er gjort, bærer det videre til vinteropplag i en låve.

Ekstra overnattingsplass

Når sengeplassene i sommerhuset fylles opp fungerer Torbjørns Aquador 21 WA som ekstra overnattingsplass med sin lille kabin. Riktignok er ikke båten av de aller største under dekk, men to stykker kan overnatte for noen dager – særlig når man kan bruke landfaste fasiliteter resten av døgnet.

<b>ANNEKSET:</b> Når det er fullt på hytta, bruker Torbjørn båten som anneks. Ellers er det smart som lagringsrom. 
ANNEKSET: Når det er fullt på hytta, bruker Torbjørn båten som anneks. Ellers er det smart som lagringsrom.  Foto: Joakim Hermansson

Når du skyver døren i røykfarget plast til side, finner du et hyggelig krypinn. Enten man skal overnatte eller bare ha tørr opp­bevaringsplass for ting. Her har det finske verftet gjort sitt for at inntrykket skal være lunt, med hvit, glatt gelcoatoverflate og detaljer i høyglanset kirsebærtre. Kanskje ikke den mest moderne tresorten i dag, men det gir et mer eksklusivt inntrykk enn mange enklere modeller i samme størrelse.

<b>LYS:</b> En solid dekksluke sører for lys og luft i kabinen.
LYS: En solid dekksluke sører for lys og luft i kabinen. Foto: Joakim Hermansson

Aquador 21 WA har ingen vinduer i skrogsiden, så luft og lys kommer fra en dekksluke og cockpitdøren. Kabinen har godt med oppbevaringsrom, både i hyllene bak sittebenkene og i et lite oppbevaringsrom. Da har alt fra småtterier til vester og båtshaken faste plasser under dekk.

<b>GOD FINISH:</b> Blank og pen innerliner gir pent inntrykk under dekk. Kirsebærtre er ikke siste skrik på dekorfronten, men bidrar til en lunere følelse. 
GOD FINISH: Blank og pen innerliner gir pent inntrykk under dekk. Kirsebærtre er ikke siste skrik på dekorfronten, men bidrar til en lunere følelse.  Foto: Joakim Hermansson

Enkelt å bevege seg

Fører- og copilotplassen i cockpit er beskyttet av konsollen og en solid vindskjerm i herdet sikkerhetsglass. Den er trukket godt rundt de to sitteplassene og verner både mot sidevind og eventuell sjøsprøyt i bølger. De to sportsstolene er godt polstret og behagelige å sitte i. Vippepute i front gjør det enklere med stående kjøring. Instrumenteringen er fin, men noen egen plass til kartplotter finnes ikke. Ønsker du en slik må den monteres på en bøyle. – Det spiller ingen rolle for meg, sier Torbjørn. Vi kjører alltid i kjente områder og klarer oss uten kartplotter. Med papirkart om bord kan vi orientere oss ved behov.

<b>KARTBORD:</b> Båten er fra en tid da man brukte sjøkart og ikke kartplotter.
KARTBORD: Båten er fra en tid da man brukte sjøkart og ikke kartplotter. Foto: Joakim Hermansson

Med god passasje på begge sider av konsollen blir det lettvint å bevege seg rundt i Aquador 21 WA. Samtidig er det muligheter til å dekke opp i akterdelen av cockpit for en liten matbit og rast underveis.

Selv om båten ikke er mer enn 6,4 meter lang og snaut 2,5 meter bred fungerer WA-konseptet fortsatt godt i denne båten. De solide rustfrie rekkene strekker seg fra for til akter og gjør det trygt å forflytte seg. Åpningen forut med forhøyning og gripevennlige håndtak sørger for sikker ombord- og ilandstigning selv fra et lavt svaberg eller flytebrygge. Fordekket er hevet for å gi plass til overnatting under dekk, men de høye rekkene sørger for at du har nok å holde fast i. Passasjen rundt konsollen er smal, men akkurat tilstrekkelig.

Mye lagringsplass

Under dørkluken finner du et stort stuerom – her kan du få plass til en ferskvannsdunk og en sammenleggbar solstol. Et stort rom lenger akter gir også plass til ting du gjerne vil ha med på tur. Aktersofaen er ikke helt av samme dimensjon som i en rendyrket daycruiser. Likevel er bredden god og du kan fjerne ytterdelene for vannsport eller fiske. Setter du opp bordet og snur de to pilotstolene forut, blir det en hyggelig sitteplass for fire-fem personer for en kopp kaffe eller et glass med noe godt i. – Bordet er veldig praktisk når vi er på tur, men blir for lite til et større måltid, forteller Torbjørn.

Det meste av sommeren ligger kalesjen stuet unna, men det er fort gjort å sette opp den fremre delen som vind- og solbeskyttelse. Blir det behov for å dekke til mer av uteområdene kan du kneppe igjen kalesjen bak de to pilotstolene, eller ta jobben med å henge på hele akterdelen med ekstra bøyler. Da dekker du også aktersofaen og alle om bord kan holde seg tørre.

<b>FLEKSIBEL:</b> I cockpit kan du sette opp bord, snu førerstolene, eller fjerne sideputene i sofaen ved fiske eller bading. 
FLEKSIBEL: I cockpit kan du sette opp bord, snu førerstolene, eller fjerne sideputene i sofaen ved fiske eller bading.  Foto: Joakim Hermansson

– Båten kjennes veldig sjøsterk, bred, stabil og man sitter godt beskyttet bak vindskjermen, sier Torbjørn, og legger til at targabøylen er leddet slik at den kan felles ned ved lave passasjer eller for vinteropplag. Helt akter er det store badeplattformer og her har Torbjørn lagt til et viktig praktisk element: Fenderholdere slik at fenderne ikke tar opp verdifull plass i cockpit.

Takstmannen: Sjekk akterspeilet nøye

<b>FORDELEN:</b> Hos en walkaround er det enklere å bevege seg til og fra fordekket. I denne båten hjelper det også med solide rekker. 
FORDELEN: Hos en walkaround er det enklere å bevege seg til og fra fordekket. I denne båten hjelper det også med solide rekker.  Foto: Joakim Hermansson

– Aquador er kjent som et kvalitetsmerke, og uansett modell har de en tendens til å holde seg godt i pris, sier takstmannen Stephan Birke.

– Utenbordsversjonen er enklere å vedlikeholde enn versjonen med hekkaggregat, siden det er ganske trangt i motorrommet på sistnevnte versjon, forklarer Birke. Jeg synes også vektfordelingen gjør utenbordsversjonen morsommere å kjøre, i tillegg er den også mer driftssikker, mener Birke.

– Aquador 21 WA er bygget i sterkt og pålitelig enkeltlaminat med en plywoodskive innstøpt i akterspeilet. Det er normalt en stiv og sikker konstruksjon, men kan være utsatt for lekkasje og påfølgende råte ved vanninntrenging fra de gjennomgående motorboltene, påpeker Birke. Jeg har aldri sett et brukket akterspeil, men det kan være mulig med stor motor og mye fuktighet.

– Trelaminatet i Aquador-interiøret ser pent ut når det er i god stand, men er utsatt for fukt og slitasje. Fortrinnsvis bør båten lagres tørt og luftig innendørs. Når laminatet er misfarget og skadet er det vanskelig å reparere. Løse rekker og knapper har forekommet, men er ikke noe vanlig problem på denne modellen, avslutter Birke.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022 og er oppdatert i juni 2023.

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2023.

Les også