ASTON MARTIN DB5

Nå kan du kjøpe den mest berømte Bond-bilen

Den omtales gjerne som verdens mest kjente bil.

Pluss ikon
<b>007:</b> Aston Martin DB5 ble verdensberømt etter Bond-filmen Goldfinger med Sean Connery i hovedrollen.
007: Aston Martin DB5 ble verdensberømt etter Bond-filmen Goldfinger med Sean Connery i hovedrollen. Foto: Aston Martin
Sist oppdatert

I James Bond-filmen Goldfinger fra 1964 kjører Sean Connery bilen som regnes som den mest ikoniske og ekte av alle 007-bilene, nemlig Aston Martin DB5.

Modellen ble laget for Aston Martin av den italienske bilbyggeren Carrozzeria Touring Superleggera, og oppkalt etter den britiske forretningsmannen sir David Brown som kjøpte Aston Martin i 1947.

LES OGSÅ: Rimelig kompakt-SUV fra Mercedes med syv seter

Verdens mest kjente bil

Denne Bond-bilen blir gjerne omtalt som verdens mest kjente bil, og nå skal en av DB5-ene ( DB5/2008/R) som ble bygget i forbindelse med Goldfinger auksjoneres bort. Det skjer i Monterey i august, og auksjonshuset RM Sotheby's tror de kan få mellom fire og seks millioner dollar for bilen, ifølge Top Gear, altså mellom 34 og 52 millioner kroner.

Det lille skåret i gleden er at bilen aldri har vært med i noen 007-film, men ble som en av to versjoner laget mest for promotere etterfølgeren til Goldfinger, Thunderball, som kom i 1965.

Den kommer imidlertid med noen av de kule greie fra Q Branch, som skuddbeskytteren for bakvinduet.

<b>PÅ AUKSJON:</b> DB5/2008/R, en DB5-ene som ble laget i forbindelse med Goldfinger skal auksjoneres bort av RM Sotheby's i Monterey i august.
PÅ AUKSJON: DB5/2008/R, en DB5-ene som ble laget i forbindelse med Goldfinger skal auksjoneres bort av RM Sotheby's i Monterey i august. Foto: RM Sotheby's

Forsvant sporløst

I alt fire Aston Martin DB5 kan knyttes til Goldfinger-filmen. Men den viktigste av de fire, versjonen med de kule effektene, katapultsetet, maskingeværet og roterende bilskilt, er sporløst forsvunnet.

Den ble kjøpt av Anthony Puglies for 250 000 dollar i 1986. I 1997 ble den imidlertid stjålet fra en hangar i Florida. Spor på stedet tydet på at den var trukket om bord i et fly.

LES OGSÅ: Når 717 hestekrefter ikke er nok - verdens villeste muskelbil

Siden har den vært som forduftet. Art Recovery International, det private selskapet som er engasjert for å finne bilen, mener den befinner seg et sted i Midtøsten, ifølge flere britiske medier.

<b>GOLDFINGER:</b> DB5 med katapultsetet forsvant i løse luften i 1997
GOLDFINGER: DB5 med katapultsetet forsvant i løse luften i 1997 Foto: Aston Martin

Bygger 25 nye DB5

Dersom du ønsker deg en DB5 og kan leve med at den aldri har vært med i en Bond-filmen, så finnes det flere muligheter enn auksjonen i august.

I samarbeid med EON Productions, selskapet som produserer James Bond-filmene, lager Aston Martin nå 25 reproduksjoner av DB5-versjoner for salg.

De bygges ved Aston Martin Works på Newport Pagnell, og de første bilene er ventet levert neste år. De er priset til 2,75 millioner pund stykket, rundt 30 millioner kroner. Alle kommer i Silver Birch-lakk som originalen, og skal også være utstyrt med noen Bond-effekter, som roterende skiltplate.

Ifølge Aston Martin skal bilen være helt autentisk, men med enkelte modifikasjoner for å tilfredsstille dagens krav.

<b>BYGGER NYE:</b> Nå bygger Aston Martin 25 reproduksjoner av Bond-bilen for salg.
BYGGER NYE: Nå bygger Aston Martin 25 reproduksjoner av Bond-bilen for salg. Foto: Aston Martin

Opphold på 30 år

Foruten Goldfinger har DB5 vært med i seks Bond-filmer. Etter opptredenen i Thunderball i 1965, skulle det imidlertid gå 30 år før den atter en gang dukket opp som 007-bil fra Q Branch.

Det skjedde i GoldenEye i 1995 og Tomorrow Never Dies i 1997, begge med Pierce Brosnan som 007. Senere har den vært med i Casino Royale (2006), Skyfall (2012) og Specter (2015), alle med Daniel Craig som 007.

LES OGSÅ: (+) Duell i dypet. KNM Utsira vs. den tyske marines mest moderne ubåt

<b>1963: </b>Aston Martin DB5 hadde verdenspremiere i 1963.
1963: Aston Martin DB5 hadde verdenspremiere i 1963. Foto: Aston Martin

Verdenspremiere i 1963

DB5 ble først presentert på British International Motor Show i Earls Court i oktober 1963, og var en videreutvikling av DB4, men med flere forbedringer.

Den viktigste endringen var introduksjonen av en rekkesekser med et slagvolum på 3995 cm3 og ytterligere 40 hester. Dermed kunne den varte opp med rundt 280 hester og et dreiemoment på cirka 400 Nm. Den skulle greie 0-100 km /t på cirka 7,1 sekunder, med en toppfart rundt 240 km/t.

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2019, og sist oppdatert 19/06 2019.

Les også