Askeladden p79 weekend

Denne Weekend-modellen skal være banebrytende

Når den nye styrehyttebåten fra Askeladden får verdenspremiere på båtmessen "Dra til sjøs" i Bergen i februar 2019 er det komfortegenskapene som står i fokus.

Pluss ikon
<b>TESTET</b>: Askeladden tester nå P79 Weekend. Båten har et skrog med 2-Stepp og en integrert motorbrakett som gir skroget helt unike ytelser for denne klassen styrhusbåter, ifølge Askeladden. Under en av testene med en Suzuki DF250 APX greide P79 Weekend en toppfart på 41 knop med bunnstoff.
TESTET: Askeladden tester nå P79 Weekend. Båten har et skrog med 2-Stepp og en integrert motorbrakett som gir skroget helt unike ytelser for denne klassen styrhusbåter, ifølge Askeladden. Under en av testene med en Suzuki DF250 APX greide P79 Weekend en toppfart på 41 knop med bunnstoff. Foto: Askeladden
Sist oppdatert

Da Askeladden etablerte seg på nytt i båtmarkedet fra 2010 og utover, var det styrehyttemodellene i P-serien som gikk i bresjen. Senere er det daycruisere, bowridere, konsoll- og kabinbåter i C-serien som har inntatt rampelyset og ført Askeladden til nye høyder.

Men nå er det på tide å ta turen tilbake til røttene og bla om til et nytt kapittel i P-serien. Og mens den gamle P-serien startet med båter der stort akterdekk, hobbyfiske og transport sto i fokus, er det nå klart at den nye P79 Weekend blir en helt annen type båt. For å si det litt enkelt: Skrog, utstyr og innredningsløsningen fra C-serien har tatt turen over til nye Askeladden P79 Weekend.

Ifølge verftet er båten laget for komfortable dagsturer og helgeturer med overnatting. Og Askeladden mener P79 Weekend blir en ny og banebrytende generasjon av lukkede styrehyttebåter.

– Denne båten er et reelt alternativ til tradisjonelle daycruiserkunder som ønsker lukket cockpit med skyvedør akter, sier daglig leder Henrik Askvik.

<b>MINNER OM C</b>: Baugprofilen viser at P79 minner mye om C-seriens 76-versjoner forfra.
MINNER OM C: Baugprofilen viser at P79 minner mye om C-seriens 76-versjoner forfra. Foto: Askeladden

Funksjonelle detaljer

Uteområdet akter har hentet inspirasjon fra ulike C-seriemodeller. Basisoppsettet er sittegruppe med bord. Men det er flere funksjonelle detaljer: Blant annet kalesjegarasje, aktersofa med vipperygg og mulighet for solseng. Her er det også stor badeplattform med passasje bak motoren slik at du kan gå fra side til side.

Askeladden sier at man har hatt spesielt fokus på å lage et førermiljø med bedre ergonomi enn det som har vært vanlig på styrehyttebåter. Dessuten å forbedre bysseløsningen i cockpit slik at man kan tilberede enkle måltider på tur. Layouten følger standardmønsteret for slike båttyper, med byssa bak førerplass på styrbord og en sittegruppe på babord.

Det blir spennende å se hvor god bredde man får på sittebenkene der. Normalt sett er det trangt om man skal sitte to voksne side om side. En viktig løsning er skyvedøren mellom cockpit og kabinområdet forut. Det sørger nemlig for at man får en lukket kabin med dobbeltkøye i baugen, samt en liten kabin med enkeltkøye på babord side. Det er også blitt plass til et separat toalettrom på styrbord.

Om ikke Askeladden P79 Weekend blir den nye feriebåten, skal det i alle fall være mulig å dra på overnattingstur.

<b>STEPP</b>: Gode erfaringer fra C-serien gjør at også P-serien får skrog med to stepp.
STEPP: Gode erfaringer fra C-serien gjør at også P-serien får skrog med to stepp. Foto: Askeladden

2-steppet skrog

TEKNISKE DATA: ASKELADDEN P79 WEEKEND

Lengde: 7,85 meter
Bredde: 2,80 meter
Vekt tom: 2100 kg
Drivstoff: 230 liter
Vann: 100 liter
Septik: 40 liter
Personer: 8
Soveplasser: 2+1
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 200–250 hk
Pris: Ikke fastsatt

Det har skjedd mye på styrehyttefronten siden vi kjørte den første Askeladden P66 med 100 hk på test våren 2010. Et flatbunnet skrog ble presset opp i 27 knop og karakterisert som «best egnet for fiske».

Når Askeladden P79 Weekend kommer på vannet i 2019, blir nok akkurat sjø- og kjøreegenskapene den største endringen fra dagens P-modeller. Her er det nemlig full fart inn med skrogteknologien fra C-serien.

– Vi får på plass et helt nytt og moderne 2-stepp skrog med integrert motorbrakett og dypere V-bunn, sier Henrik Askvik.

Han lover bedre komfort, mindre planingsterskel, høyere toppfart og lavere forbruk. Vakuumstøp blir det imidlertid ikke for P79. I utgangspunktet er båten tilpasset Suzukis firesylindrede 200-hester, og V6-eren med 250 hk. Beregnet toppfart er ca. 36 og 40 knop, mens forbruket i marsjfartområdet er estimert til 1,2 til 1,5 liter per nautisk mil.

GRATIS NYHETSBREV: Meld deg på vårt nyhetsbrev

Denne saken ble første gang publisert 03/12 2018, og sist oppdatert 04/01 2019.

Les også