Det kan sies mye om italiensk båtbygging, men når det det er snakk om yachter er det lite som er overlatt til tilfeldighetene. Og spesielt når det er snakk om Benetti-verftet.

Denne gjengen står nemlig bak noen av verdens dyreste og mest forseggjorte yachter, som sjøens svar på Learjet om du vil.

Når de på båtmessa i Fort Lauderdale avduker en av deres aller nyeste yachter, er det derfor grunn til spisse ørene, skuta blir ikke uten grunn omtalt som juvelen i kronen deres.

Veloce 140 er nemlig den første båten i en helt ny skrog-serie, som går under navnet D2P. Det betyr «fra deplasementsfart til plan» på godt norsk. I praksis innebærer dette at båten er laget for å gå fint, både sakte og fort, og en viss miljøgevinst skal etter sigende kunne tas ut.

Veloce 140=

RASK HALVPLANER: Nye Veloce 140 fra Benetti inngår en helt ny serie fra den kanten.

Men de har like vel valgt å sette inn tidenes største motor i denne klassen, to 3 500-hestere fra MTU. Disse kan i sin tur gi en toppfart på rundt 20 knop. Serien går eller under det noe selvmotsigende navnet "Fast displacement line".

Båten er ellers bestilt, ifølge verftet, av en trofast Benetti-kunde - som av en eller annen grunn ikke har har gått ut med kjøpesummen.

Interiøret på sin side er som seg hør og bør custom-basert, altså stort sett utformet etter rederens ønsker. Eget soldekk hører naturlig nok også med, samen med det går under navnet øvre dekk, hoveddekk og nedre dekk.

Hoveddekket har fått en stort treningsstudio (sjøfolks største fiende er jo tross alt inaktivitet).

Tekniske data Veloce 140

  • Lengde: 42 m
  • Bredde: 8,5 m
  • Deplasement, full: 276 t
  • Motor: 2 x MTU 12V 4000M93L (2 580 kW 2 100 rpm)
  • Toppfart: 22 knop
  • Rekkevidde, 12 knop: 1 250 nm
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!