- Skroget er utviklet for fart, noe vi mener linjene signaliserer, melder verftet i et presseskriv om sin nye 20-foter Enduro 605 - oppfølgeren til ferske Avant 550.

Videre kan vi lese at «... konseptet er en konsollbåt som tilbyr nye ideer både hva angår skrog og dekk.» og at den rette baugen skal gi båten en lang vannlinje. En rommelig bredde skal i tillegg gi båten en praktisk innredning og stort innvendig volum, med god fribordhøyde.

- Men laget slik at båten har fått en klar sporty profil, melder verftet

Båtens design skal kunne betegnes som sporty og tøft, men også med raffinerte detaljer på plass Nordkapp satser på å lage sjødyktige båter i god kvalitet, og her skal Nordkapp Enduro 605 ikke være noe unntak ifølge båtbyggeren.

Myk gange

Vanskelig å si ut fra skissene men ifølge verftets egne prøvekjøringer skal skroget gi en myk gange, selv når det provoseres. Videre skal den gå lett i plan selv med moderat motorisering. Motorprogrammet strekker seg fra 90 til 150 hk. Det er spesielt i øvre marsjfartsområde at skrogets kvaliteter skal komme ekstra godt fram. I praksis betyr dette at båten skal kunne holde høyere hastighet og samtidig beholde komforten.

Selv om konseptet er konsollbåt har Nordkapp valgt å utvikle denne betegnelsen noe. Båten kan leveres med kalesjegarasje innfelt i fronten på konsollen. Kalesjen skal være enkel å sette opp og tilbyr beskyttelse for to til fire personer mot regn og blåst. Kalesjen blir todelt og kan benyttes som «sprayhood».

Kalesjen vil få store vinduer, noe som gjør at båten kan manøvreres trygt i all slags vær. Kalesjen er lett å pakke sammen. Dette er et utprøvd system som Nordkapp først lanserte på Enduro 550 i 2012.

=

MYK GANGE: Vanskelig å si ut fra skissene men ifølge verftets egne prøvekjøringer skal skroget gi en myk gange, selv når det provoseres. SKISSE: Nordkapp.

Komfort

Båten få en bred vindskjerm, som også er trukket ekstra bakover på siden for å gi fører og passasjer bedre vindbeskyttelse. Vindskjermens profil er både sporty og praktisk. Dashborddesignet er praktisk med senterplassert kartplotter. Ergonomien på førerplassen er også vel tilpasset modellens segment.

Mye oppbevaring

Mange smarte oppbevaringsrom fra baug til akter, skal gi brukeren mulighet til enkelt å stue vekk dregg og tauverk. Innfelte fenderholdere er standard og gjør bruken praktisk. Den nye konstruksjonen i baugen gir også mulighet for en bred luke. Dette sikrer ombordstigningen sammen med et praktisk trinn ned i cockpit. Foran konsollen er det flere sitteplasser og enkelt å gjøre om til solseng. Om ønskelig kan båten bestilles med bord, både foran og bak konsollen.

Båten er signert båtdesigner Espen Thorup i samarbeid med Nordkapp Boats AS og lanseres under båtmessa «Båtmässan 2013» i Göteborg om vel to uker.

Tekniske data:

  • Lengde: 6,06 m
  • Bredde: 2,2 m
  • Vekt u/motor: 830 kg
  • Dypgående: 0,8 m
  • Bensintank: 139 l
  • www.nordkappboats.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!