Kort sagt:

+ Betjening

+ Automatisk ruteplanlegging

+ Lyssterk skjerm

+ Kartografi

+ Rask kartoppdatering


- Høy merpris

Sommeren 2009 kjørte vi en Zodiac 650 Pro som reportasjebåt, en åpen RIB med friske ytelser og mye bevegelse om bord. Siden stadig flere produsenter av marineelektronikk setter berøringsfølsomme skjermer i sine produkter, var vi nysgjerrige på å prøve ut en slik enhet over tid.

I Zodiacens styrekonsoll havnet en Garmin 5008 som passer godt i en båt av denne størrelsen. Skjermen på 8,4 tommer er stor nok for å kjøre over lengre strekninger og fungerer også bra med et splittet skjermbilde.

Det er i alle fall ingen tvil om at touchskjermen får kjørt seg i en RIB som spretter over bølgetoppene i 30 knop. De fleste som har brukt en kartplotter, vet at det er stor forskjell på hvordan betjeningen arter seg fra du ligger stille ved brygga, til du skal gjøre de samme grepene fra en rullende eller plaskende styreposisjon. Vi vet fra tidligere møter med touchscreen-utstyr i båt at det kan være stor forskjell på følsomhet og presisjon ved betjening.

Garmin 5008 er definitivt litt på den tunge siden, på den måten at det krever bestemt operasjon for at ordre skal utføres. Etter vår mening er det en fordel, spesielt underveis. Selv ganske små bevegelser i båten gjør at fingeren kan flytte seg utilsiktet, og på den måten unngår man mye feilbetjening.

Et annet viktig element er størrelsen på de skjermbaserte menyene. Med 8,4-tommers skjerm er det selvsagt begrenset hvor store knappene kan bli, spesielt i undermenyer med relativt mange valg. Likevel fungerer betjeningen akseptabelt, selv under gange med den livlige RIB-en.

Parallelt med testen av 5008, kjørte vi også den tilknappede søstermodellen 4008 for å se hvordan de fungerte side om side.

Sjøkart på nett - Norskekysten komplett på nett

Garmin 5008=

ENKELT: Betjening av kart, informasjon om kartpunkter og ruteplanlegging er langt enklere og mer presist å la pekefingeren jobbe direkte på skjermen enn via en betjeningsknapp. © Terje Bjørnsen

=

OVERSIKTLIG: Skjermen på 8,4 tommer er stor nok for å kjøre over lengre strekninger og fungerer også bra med et splittet skjermbilde. © Garmin

Pekefingerbetjening koster dyrt

På de fleste områder syntes vi touchscreenmodellen var greiere i bruk, spesielt etter en liten tilvenningsperiode. På et område er den imidlertid overlegen. Når det kommer til betjening av kart, informasjon om kartpunkter og ruteplanlegging er det etter vår erfaring langt enklere og mer presist å la pekefingeren jobbe direkte på skjermen enn via en betjeningsknapp.

I løpet av de tre månedene vi brukte Garmin 5008, hadde vi ingen problemer med fingermerker, rengjøring eller funksjoner for øvrig. Fra noen vinkler ser du at det blir mange merker på skjermen, men de lar seg lett tørke av. Skjermen er lyssterk nok selv i skarp sollys, og virker heller ikke følsom for høye temperaturer. Den har god innsynsvinkel og er sprutbestandig slik at en åpen plassering som i vår Zodiac ikke byr på problemer.

Funksjonaliteten er det samme som for andre 4- og 5-serieenheter fra Garmin med tilkoblingsmuligheter for bl.a. radar og ekkolodd. Som vi skrev mer detaljert om i Vi Menn Båt er funksjonen for automatisk ruteplanlegging og -v eiledning blitt langt bedre enn tidligere, og fungerte bra også på lengre strekninger langs kysten.

Fortsatt er prisen et moment når det gjelder touchscreenmodellen. Mens en 4008 koster ca. 15 000 kroner, blir en 5008 fort ca. 7000 kroner dyrere. Og da blir pekefingerbetjening en relativt kostbar affære.

Test deg selv: Klarer du båtførerprøven?

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi liker Garmins touchscreen-modell 5008, og hadde ikke problemer med betjeningen selv i en liten båt med mange og brå bevegelser. Spesielt bra er den når det gjelder å betjene kartet. Merprisen er fortsatt et hinder for mange.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!