Det finnes faktisk noe slikt som en bil som har for sterk motor. Med sine 630 hk og vanvittige 1000 NM er ikke S65 AMG den beste bilen i S-klassen, med mindre du har jevnlig tilgang til Autobahn med fri fart og er veldig opptatt av å forbrenne mye blyfri super. Måten den akselererer på i over 160 km/t, er helt vill. En annen ting som er helt vill, er hvor lite grep drivhjulene har under 160 km/t.

På alle andre steder enn på tysk motorvei slåss den vanvittige luksusbilen for å rettferdiggjøre seg selv. I byen slurer clutchen for å beskytte girkassa mot kreftene som leveres av V12-motoren med dobbel turbo. Utenfor 50-grensen blir alle forsøk på å benytte dreiemomentet møtt med en følelse av elektroniske spenninger når ESP-en prøver å gjøre jobben  S65 kunne trengt 4WD for å få de enorme kreftene ned i asfalten på fornuftig vis.

Den har alt av utstyr

S65 AMG har vanvittig mye luksusutstyr. Tenk på noe, hva som helst, og bilen har det. Alt er automatisert og drevet av en liten motor. Alt av materialer er av det aller beste slaget.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes Maybach - enda mer luksus

Men miksen av luksus og knallrå kraftlevering er ikke så sjarmerende som jeg hadde håpet. Den er ikke så storslått å kjøre som tidligere modeller. Harmonien blir borte et eller annet sted når den aller råeste motoren skal inn i den aller mest fornemme bilen, og bakhjulene alene skal prøve å takle alt motoren har å by på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når det er sagt, skal jeg umiddelbart skryte av V12-eren. Den er som fløte; like rik, myk og kraftig som kundene den rettes mot. Om ikke annet kan vi være lykkelige over at slike motorer – og dermed slike biler – fremdeles finnes.

DOMMEN:

For de gangene når du bare må ha den aller råeste Mercedesen.

Tekniske data

Motor: 5980 ccm, V12, 630 hk, 1000 Nm

Økonomi: 1,19 l/mil, 279 g/km CO²

Ytelse: 0–100 km/t på 4,1 sek, 250 km/t

Vekt: 2175 kg

Pris: fra ca kr 3 089 900

Mercedes AMG

HARMONIBRUDD: Luksusnivået kræsjer litt med de enorme kreftene. FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!