Yamarin har utvidet flåten med den splitter nye bowrideren og aluminiumsbåten Cross 64 BR, en oppfølger til den heftige Cross 75, som vi har testet med stor hell tidligere. Både farger og formspråk er det stort sett det samme også, men 21-foteren 64 har blitt en mye mer utpreget allrounder – i motsetning til 75 som stilte med mer heftige ytelser i fokus.

64 kan også skilte med solide kjøreegenskaper, men motoriseringen er av det mer moderate slaget, med enten 115 eller 150 hester som anbefalt motor.

Vår testrunde ble unnagjort med en 150-hester på hekken og en prototyp av selve båten. Dette ga oss en toppfart på rundt 45 (oppgitt til 36 med 115-hester), noe som er mer enn nok om du har med deg passasjer om bord.

Til familiebruk har nemlig båten alle de riktige ingrediensene på plass, inkludert en meget fornuftig vindskjerm.

For verftet har virkelig lagt vekt på mange praktiske detaljer om bord, og en layout som gjør det lett å bevege seg i båten, i tillegg til høye rekker. Ellers er det også ekstra enkelt å komme seg opp på brygga, også om du ligger longside.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Yamarin Cross 64 Bowrider

BOWRIDER: Yamarin Cross 64 Bowrider er en aluminiumsbåt med glassfiber på innsiden. FOTO: Produsent

Mye komfort

Den relativt store vindskjermen er som nevnt laget for å ta unna fartsvinden, men de nye her er at den også gjør det for passasjerene på akterbenken også, slik at komforten i det området også skal være over snittet. Her er det for øvrig et godt vippebord på plass.

Cross 64 BR har meget gode offshore-seter for kaptein og co-pilot om bord, men konsollen har plass til en 9-tommers plotter. Disse setene byr på ekstra sidestøtte i tillegg til å være særs myke.

Det er ellers plass til seks personer i akterpartiet, fordelt over en U-benk som kan gjøre om til en L-variant ellers solseng ved behov. Med to personer bak vindskjermen kan båten klare åtte personer. Her er det også verdt å få med seg at selve bowrider-delen av båten faktisk kan brukes også. Ikke bare er det gode benker, men også skikkelige trinn for å gjøre brygga med noenlunde stil.

Badeplattform

Cross 64 har et splitter nytt låsesystem fra Abloy. Her kan den samme nøkkelen benyttes rundt om på hele båten.

En integrert minibadeplattform har det også blitt plass til, med forskriftsmessig badestige på plass. Dørken er også godt sklisikret, med den obligatoriske kalesjen gjemt bak ryggstøtten på akterbenken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Yamarin Cross 64 Bowrider

BAUGEN: Bowrider-delen av båten er smart utformet og fungerer også fint som landgang. FOTO: Terje Baugen

Velkjørende

Men kanskje viktigst for komforten er at den er meget stille og velkjørende, og dermed ytterst behagelig selv om det er noe rufsete på fjorden. Den går lett i plan uten noen spesiell planingsterskel, og marsjfartområdet er også stort.

Konsoll og førermiljø kjennes helt naturlig, og sikten er upåklagelig. Dermed er det enkelt å finne seg til rett bak rattet, ikke minst med tanke på at du har god oversikt over elektronikken og plotteren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Yamarin Cross 64 Bowrider

STOR PLOTTER: Instrumentbordet har god plass til integrert plotter. Andre elementer er ryddig plassert. FOTO: Terhe Baugen

Yamarin Cross 64 Bowrider

AKTER: Fine trinn innbyr til et bad. FOTO: Terje Haugen

Vi Menn Båt mener

Det er meget lett å like bowrideren Yamarin Cross 64, ikke minst som en meget ideell familiebåt for dagsturer og generell moro i skjærgården. Bunnsolid aluminium i skroget sammen med enkelt vedlikehold innvendig trekker opp, i tillegg til at bowrider-delen av båten også er fult utnyttet. Både motor og skrog framstår finstemt, og den oppfører seg godt i vannet.

Forbruket er også hyggelig, alt etter hvor en fornuftig marsjfart rundt 25 knop vil gi et forbruk på rundt 12–16 liter i timen, alt etter last og kjørestil.

Tekniske data

Yamarin Cross 64 BR med Yamaha F150

Lengde: 6,31 m

Bredde: 2,32 m

Vekt, ca.: 880 kg

Motor: 115–150 hk

Pris: Fra 393.000 kroner

Yamarin Cross 64 Bowrider

ROMMELIG: Akterpartiet har gode sitteplasser med et praktisk lite vippebord til styrbord. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!