Mercedes Maybach S600 koster over tre millioner kroner og er Stuttgarts andre forsøk på å gjenopplive dette førkrigsluksusmerket. Forsøket i 2003 var et bomskudd. Mercedes trakk tilbake Maybach i 2012, etter investeringer på anslagsvis ti milliarder kroner og 3200 solgte biler.

Men i stedet for å sutre, satset Mercedes igjen. Den gjenfødte Maybachen er en ombygd Mercedes S-klasse. Utgangspunktet er godt, for den nåværende modellen er den desidert beste bilen i dette segmentet. Mercedes ser nå på Maybach som et særskilt undermerke, på samme måte som AMG.

Kunstform

Fokuset her er på dem som sitter i baksetet. Denne nye, opphøyde passasjeropplevelsen er så nær opp til en kunstform som du kan forvente deg fra tyske ingeniører.

Selv om Maybachen er 207 mm lengre (alt er i akselavstanden), er bakdørene faktisk kortere enn de i den lange utgaven av S-klassen.

C-stolpen henter opp den estetiske slakken, og bilen unngår å virke oppblåst og klumpete. Den har diskré endringer på radiatoren, kromdetaljer på B-stolpene og doble pyntelister i luftinntakene og på støtfangerne, samt krommede eksosrør og doble slisser på støtfangeren bak. De polerte 20-tommersfelgene på testbilen er veldig amerikanske, men greier ikke å ødelegge stilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Maybach S600

MERCEDES-MAYBACH: Bare biler fra Bentley og Rolls-Royce kan matche denne luksusen. FOTO: Produsent

To vanvittig komfortable individuelle seter

Så høyt oppe på luksusskalaen vi befinner oss nå, virker et ord som «ekstrautstyr» litt merkelig. Men man må legge på noen hundre tusen for å skaffe seg en «First Class Cabin». Dette deler kabinen bak opp i to vanvittig komfortable individuelle seter. Begge setene har 24 separate motorer med bevegelser som simulerer dem til en spesielt dyktig osteopat.

Setet bak passasjeren foran kan legges ned til noe som ligner en seng. Her kan du titte ut gjennom det store panoramataket med Magic Sky Control, som blir gjennomsiktig eller svart ved å trykke på en knapp.

Monsterstereo

Med spesialleverandører for treverk og lær slår Maybach håndverket og trearbeidene til selv en Bentley.

Høye, forsølvede champagneglass fra den tyske sølvsmeden Robbe & Berking bor i sitt eget rom i armlenet. Koppholderne gløder i blått når de kjøler ned flasken med Dom Perignon, og rødt når de holder den spesialbryggede kaffen din varm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Maybach S600

KOMFORT: Men man må legge på noen hundre tusen for å skaffe seg en «First Class Cabin». Dette deler kabinen bak opp i to vanvittig komfortable individuelle seter. Begge setene har 24 separate motorer med bevegelser som simulerer dem til en spesielt dyktig osteopat. FOTO: Produsent

Tekst: Michael Harvey

Den sanne luksusbilen

Luksus er et flytende begrep, men dette må være den sanne luksusbilen.

3D-lydanlegget fra Burmester har 24 høyttalere og en kolossal samlet effekt på hele 1540 W, og spesialplasserte diskanthøyttalere finnes i dørene. Det finnes også et integrert system for stemmeforsterking, så føreren ikke trenger å heve stemmen om han skal snakke med sjefen.

Manipulerer atmosfæren i kupeen

Mercedes kan også manipulere atmosfæren i kupeen med et ioniserende Air Balance-system. Bilen får en egen duft (fra Aquilaria-treet) som er skapt av bedriftens egen parfymespesialist, med en essens som skal være mer verdifull enn gull. Man kan også få andre dufter.

All luksusen kommer også med all den vanlige sikkerheten: Airbag på setebelter, og en annen gjemt inne i seteputen: Skulle bilen kollidere mens du strekker deg maksimalt ut i setet, blåser  puten seg opp for å hindre deg i å «dykke» under setebeltet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Maybach S600

MAYBACH: Høye, forsølvede champagneglass fra den tyske sølvsmeden Robbe & Berking bor i sitt eget rom i armlenet. Koppholderne gløder i blått når de kjøler ned flasken med Dom Perignon, og rødt når de holder den spesialbryggede kaffen din varm. FOTO: Produsent

V12-er og 530 hk

Maybach er så nådeløs i sitt silkemyke angrep på sansene dine at det å kjøre den kan virke som en bagatell. Men det ville være en stor feil, for det er ingen lekebil. Den drives av en Mercedes 6-liters V12 med dobbel turbo og 530 hester, så 0–100 går unna på fem sekunder blank.

Du har et dreiemoment midt på turtallet som kan skrelle opp betong. Motoren skaper ikke mye bry, og 7-trinnsgirkassa er en like vennlig partner.

Kamerajustert fjæring

Alle mulige og umulige triks er brukt for å lydisolere kupeen og skjerme deg mot støy, og det er bare hvis du bånner gassen at du skjønner at det ligger en V12 foran i bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Maybach S600

BURMESTER: 3D-lydanlegget fra Burmester har 24 høyttalere og en kolossal samlet effekt på hele 1540 W. FOTO: Produsent

Den veier 2335 kilo, men konstruktørene hos Mercedes har sørget for at den ikke føles som et skip.

Rolls-Royce Phantom er fremdeles kongen når det gjelder å få den virkelige verden til å forsvinne, men S600 Maybach er hakk i hæl. Dens Magic Body Control, som bruker et stereokamera for å skanne veien foran og justere fjæring for ujevnheter, tar seg av humper og huller på en herlig måte.

Mercedes forventer at de fleste bilene vil selges i Kina, med Midtøsten, Russland og USA rett bak.

DOMMEN

Overraskende smakfull ny super-limo klarer å være mer enn bare en forlenget S-klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Maybach S600

MERCEDES: Mercedes kan også manipulere atmosfæren i kupeen med et ioniserende Air Balance-system. FOTO: Produsent

Tekniske data:

Motor: 5980 ccm, biturbo V12

HK: 530

0–100 km/t: 5,0 sek

Toppfart: 250 km/t

Dreiemoment: 830 Nm

Oppgitt forbruk: 1,17 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 274 g/km

Vekt: 2235 kg

Pris: Minst kr 3 000 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!