Mercedes G-klasse ble offisielt presentert for første gang i Sør-Frankrike i 1979. Siden har modellen opparbeidet seg ikonisk status.

Showmodellen Mercedes G500 4×4² varslet en fornyelse av G-klassen og nå er det et faktum. Rent visuelt er det ikke rare endringen. Nye støtfangere har den fått, og AMG-felger er standard. Nytt instrumentpanel og et display på 11,4 centimeter er blant nyhetene innvendig.

Det har skjedd mer når det gjelder med motorer og understell. Mercedes har fintunet stabillitetskontrollen (ESP), antispinnsystemet (ASR = Automatic Slip Regulation) og ABS-bremsene. Sammen med forbedrede støtdempere skal det bidra til bedre stabilitet og kjørekomfort.

16 prosent sterkere

Alle motoralternativene er effektivisert, noe som har resultert i 16 prosent flere hestekrefter og lavere forbruk. Alle motorene skal tilfredsstille utslippskravene formulert i Euro 6, og tre av modellene fås med drivstoffbesparende stopp/start-funksjon.

Mercedes nye 8-sylindrede twin turbo-motor finnes i  Mercedes-AMG GT, Mercedes C63 AMG og nevnte Mercedes G500 4×4². Denne motoren blir også å finne i G 500, modifisert til å yte 422 hk og 610 Nm. G 500 kan også fås med adaptiv demping og ulike sport- og komfortinnstillinger.

Dette er motoralternativene:

ModellSyl.Cm³HkNm0-100 km/t
G 350 dV629872456008,9 sek
G 500V839824226105,9 sek
AMG G 63V854615717605,4
AMG G 65V12598063010005,3

VANVITTIG SUV: Mercedes G 65 AMG med 630 hk og 1000 Nm. FOTO: Daimler AG

Verdens sterkeste SUV

Ytelsene i G 350 d er økt fra 211 hk til 245 hk, mens dreiemomentet er økt fra 540 til 600 Nm.

Verdens sterkeste serieproduserte SUV blir enda råere. Ytelsene i V12-utstyrte AMG G 65 er økt fra 612 til 630 hk. Dreiemomentet er som før på 1000 Nm.

G 63 AMG og G 65 AMG kan begge fås som spesialmodellen Edition 463 som betyr mer pynt og effekter. Som før kommer G-klassen med permanent firehjulsdrift, lavgirserie og tre låsbare differensialer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!