- Ja, dette er vel en hyggelig konebil å dra på tur med…

- Nei, kutt ut. Dette er en skikkelig sportsbil – i det minste hevder Audi det. Og vet du hva? De har til en viss grad rett i det, selv om denne TT-versjonen har blitt ganske så toppløs. TT har alltid vært vakker, men den har aldri fått mye ros for hvordan den oppfører seg på veien. Det skrives gjerne pent om hvordan den ser ut og hvordan den er på innsiden, men lite om kjøringen. Men denne er litt annerledes der, selv i Roadster-forkledning.

- Så denne kan du ta med deg på banen?

- Nei, så langt bør vi ikke dra det, men TT har definitivt mer substans til å følge opp utseendet. Roadsteren drar stilen enda et hakk lengre, uten at det virker som om det går ut over selve kjøreopplevelsen. Det regnet hele tiden da vi kjørte den – et skikkelig skybrudd hele tiden. Men bortsett fra en rask sjekk i en lang tunnel for å sjekke at alt funket (i under 50 km/t!) holdt taket seg tett og fint under kjøringen.

- Hvilken velger vi?

- Med 2,0 TDI får du lave utslipp, «lave» avgifter og 184 hk. Dreiemomentet på 380 Nm matcher faktisk 230-hestersutgaven. Siden den bare har forhjulsdrift og manuell kasse, må du jobbe mer bak rattet, i det minste om du vil kjøre økonomisk. Men det er 230-hesteren med quattro som er selve perlen her, med rikelig av veigrep og skikkelige kjøreegenskaper. Om du går for utstyret i S-serien, anbefaler vi at du dropper den 10 mm senkede fjæringen og i stedet velger den vanlige fjæringen som gir mer komfort.

SPORTSBIL: Audi TTS Roadster er en fullblods sportsbil med 310 hk. Men der holder lenge med versjonen med 230 hk. FOTO: Audi

- Og hva med kontrollert sladding?

- Under vinterforhold, no prob (se video). Men på tørr veibane vil du få problemer med å sladde. Jeg vil anbefale at du ikke prøver. Det som er viktig, er at denne TT-en er satt opp skikkelig, og det merker du hele veien. Styringen mangler litt følelse, men er nøyaktig og rask. Krefter har den i massevis, og S-tronicgirkassa girer mykt.

Det sekstrinns manuelle giret er også herlig mekanisk dersom du foretrekker slike ting. I tillegg er dette en TT med alt det innebærer av flott interiør, og den har en virtuell cockpit med digitale instrumenter som virker å være fra en annen verden. Alt dette synes naturligvis bedre i en Roadster. I det minste nå det ikke regner, og taket må være på.

DOMMEN:

En takløs TT, dersom det ikke regner. En herlig bil, og bedre å kjøre enn tidligere.

HELÅRS: Med kalesjen fungerer Audi TT Roadster fint som vinterbil, særlig dersom du velger med quattro firehjulsdrift. FOTO: Audi

Tekniske data

Motor: 1984 ccm, 4-syl bensinturbo, quattro firehjulsdrift

Hk: 230

Dreiemoment: 370 Nm

0–100 km/t: 5,6 sek

Toppfart: 250 km/t

Oppgitt forbruk: 0,79 l/mil

CO2-utslipp: 154 g

Vekt: 1450 kg

Pris: Fra cirka 600 000 kroner (Audi TT 2,0 TFSI 230 hk quattro S tronic, fra 575.200 kroner)

Audi TT Roadster er straks i Norge. TT blir nå også tilgjengelig med 1,8-liters bensinmotor, som dermed blir innstegsmodell og billigste versjon. Prisen er ikke klar.

DIESEL: Audi TT Roadster kan fås med 2,0 TDI-motor på 184 hk. Dieselen har omtrent samme dreiemoment som 230 hesters TFSI bensinmotor. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!