Tekniske data Suzuki 200

  • Slagvolum: 2867 cm³
  • Ventiler: 16
  • Drivstoffsystem: Innsprøytning, elektronisk (Multi- Point Sequential)
  • Vekt: 226 kg
  • Sylindre: 4, i rekke
  • Boring og slaglengde: 97x97 mm
  • Effekt, dynamo: 44 A (12 v)
  • Utveksling: 2,50:1
  • www.erling-sande.no

Suzuki har barbert vekk mange kilo og går bort fra sin DF 200 V6-er, til rekkefirer med sin nye 200-hester DF 200 A/AP (AP-versjonen har elektronisk kontroll).

Med sine bein godt plantet på landjorda, eller bilindustrien, kan det se ut til at de har funnet fram sine skarpeste kniver for å få dette til.

Når 200-hester som skal strippes for sylindre, og en V6 skal blir rekkefirer, er det alltid spennende. Det vil si: V6-eren er allerede historie. Apropos historie: Suzuki runder 50 år i disse dager.

12 prosent av vekta er borte

I båtsammenheng vil det, akkurat som på landeveien, være en fordel med minst mulig vekt om det er snakk om å komme lengst mulig med minst mulig drivstoff.

Her kan vi starte med at de har de kuttet 12 prosent av vekta (i forhold til V6-eren), slik at nykommeren nå veier 226 kilo.

Detter er naturlig nok også krav som produsentene får trædd nedover ørene, men det skal også sies at både mindre støy og forbruk er kjekke bonuser av en moderne motorisering.

Og da er vi inne på de sentrale stikkordet for Suzukis storsatsing innen utenbordsmotorene. Teknologien for å spare drivstoff går under navnet Lean Burn, som før. En gevinst på rundt 19 prosent skal ifølge Suzuki kunne oppnås i forhold til V6-eren.

Men her har de også fått knadd blokka, med sitt 2,867 liters slagvolum skikkelig, slik at både varmeavvikling og luftinntakene bidrar til økt effekt og mindre forbruk.

Mer kompresjon

Ved å la motoren slurpe i seg kaldere luft, økes effekten med noen prosent til. Videre har de økt kompresjonen noen hakk (til 10,2:1) for å øke dreiemomentet i de lavere delene av registeret.

For å toppe det hele har de stappet motoren med en menge sensorer for på den måten å kunne optimalisere gangen i det store og hele, i tillegg til at instrumentene har viktige parametere på plass.

Her har det med andre ord skjedd mye under motorkåpa. Alt dette betyr naturlig nok lite om det ikke fungerer i praksis.

Her fikk vi demonstrert nyheten både som singelinstallasjon på både lett og relativt tung båt, i tillegg som parhester. Det første vi la merke til er støyen, som altså var nærmest fraværende.

På tomgang var det flere enn undertegnede som prøvde å starte en motor som allerede gikk, siden det verken var lyd eller vibrasjoner som indikerte at motoren var i gang.

Her kan det med andre ord lønne seg å følge med på instrumentene. Akselerasjonen kjennes kvikk på alle båtene. Det mest oppsiktsvekkende var like vel et meget lavt forbruk under marsjfart, spesielt ved rundt 4500 omdreininger med moderat last om bord.

SMARTE INSTRUMENT: Suzukis instrumenter har også fått seg en solid oppgradering. Her tilbys det i praksis full kontroll over alt fra forbruk til serviceindikatorer. FOTO: Terje Haugen

Finere i pelsen

Ytre sett har de også tatt noen grep. En slankere framtoning hører med når noen sylindre skal vekk. Men en ny instrumentserie hører også med her. Dette er en 3,5-tommers fargeskjerm som i felten er meget lettlest.

Det hele toppes med et nytt, nøkkelløst startsystem, som fungerer omtrent slik du kjenner det fra bilen din, med at du har en trådløs enhet i lomma. Systemet heter enkelt og greit Keyless start. Dette skal være de første motorene i verden som tilbyr dette, ifølge importøren Erling Sande AS.

I tillegg til at det er praktisk, gjør det også motoren litt mindre attraktiv for tyvene. Motoren vil rett og slett ikke fungere uten korrekt kode som ligger i nøkkelen. Og ja, nøkkelen flyter om du skulle miste den på vannet.

MARSJ: Suzukis nye 200-hester byr også på et beskjedent forbruk i forhold til forgjengeren, hele 19 prosent ifølge Suzuki. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!