Suzuki 115

Trykk i frasparket

Med solid volum skilter Suzuki DF 115 med frisk akselerasjon og høy toppfart.

Sist oppdatert

Fire-takteren Suzuki DF 115 er en fire-sylindret rekkemotor med innsprøytning og relativt stort motorvolum på 1,95 liter. Den veier 189 kg og skal ha hovedservice hver 100 timer.

Motoren ble plassert på vår testmodell, Yamarin 59 Cabin, en 19-fots styrehusbåt med fartsområde rundt 35 knop. Hver av motorene er blitt kjørt med lik vekt i båten, og under relativt like forhold.

Vi har gjort drivstoff- og støymålinger etter faste rutiner, kjørt akselerasjonstester mellom faste punkter og gjort snittmålinger på en fast runde på 5,2 nautiske mil med varierende fartsintervaller.

Blant testmotorene var Suzuki 115 hk en av de raskere, med en toppfart på snaut 34 knop. Akselerasjonsmessig imponerer Suzuki og gjør unna akselerasjonstrekningen på 16,5 sekunder, et halvsekund raskere enn nest beste motor. Forklaringen ligger i kombinasjonen av et godt dreiemoment fra stort volum, Suzukis store propell (21') og motorens lave utveksling (2,59:1), som gir godt skyv fra starten av.

Forbruksmessig gjør Suzuki DF 115 en bra figur. Den ligger midt i feltet av 115 hk-motorer, og har et område mellom ca. 20 og 27 knop hvor forbruket ligger mellom 0,8-0,9 l/nm. Se for øvrig tabellen med komplett testdata til høyre.

Når det gjelder støyutvikling, er vi mer tilbakeholdne. Motoren er grei ved lave hastigheter, men i turtallsområdet fra ca. 2000-4000 o/m utvikler den mer støy enn de andre fire-takterne og Evinrude E-tec. Også på høye turtall bråker Suzukis 115 hk mer enn vi er vant med fra et tradisjonelt "stillegående" merke.

Suzuki DF 115 er en kraftig og fin motor, men med testen av storesøster DF 150 friskt i minne, skuffer den oss noe støymessig. Skyvet og akselerasjonen er imidlertid bra. Dette er et spesielt godt valg for vannsportinteresserte.

Teknisk data

Motortype: firetakt L4 16 ventiler, Slagvolum: 1950 ccm, Vekt: 189 kilo, Garanti: 3 år, Førstegangsservice: Ca. 20 timer (sesong), Serviceintervall: 100 timer, Inkl. i pris: Toppmontert, sidemontert, eller sideinnfelt kontrollboks, 21' aluminiumspropell, Instrumenter: Turteller og trimindikator, Pris totalt: 118 990 kroner, Ekstrautstyr: Tankmåler (400 kroner), fartsmåler (1600 kroner), forbruksmåler, 21' stålpropell (3600 kroner).

Erling Sande AS: www.erling-sande.no

Denne saken ble første gang publisert 09/08 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også