Hyundai Grand Santa Fe er blant SUV-ene som kan fås som varebil. Den kommer med en 2,2-liters motor med 197 hk og et dreiemoment på 421 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,76 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 199 g/km.

Varebilen fås i to versjoner, og i topputgaven Premium har utstyr som du ofte må til store luksusbiler for å finne.

Med premiumutgaven får du elektrisk justerbare seter som husker innstillinger. I tillegg er de ventilerte. Den har adaptive lys, filskiftevarsler, elektrisk parkeringsbrems og parkeringsassistent, elektrisk bakluke og tresone klimaanlegg. Det får du begrenset glede av i varebilen, med mindre du vil sørge for at materialene har behagelig temperatur.

I tillegg har den navigasjon med ryggekamera, smartkey og 19-tommers lettmetallfelger (235/55 R19) med dekktrykkmåler TPMS.

Hyundai er selvsagt ikke alene om å selge varebiler med luksuriøst utstyr. Du kan få for eksempel Land Rover Discovery 4 som varebil, men den koster fra 584. 500 kroner

Rimeligere enn konkurrenten

Grand Santa Fe er 22,5 centimeter lengre enn standard Santa Fe, og som varebil koster den fra 479 950 kroner, 524 950 for Premium-versjonen. (Den kan fås som seks- eller syvseter, men da bykser startprisen opp til 697 500 kroner.)

En naturlig konkurrent til Grand Santa Fe er typisk Toyota Land Cruiser, og til sammenligning koster Land Cruiser DLX varebil med 3.0D-4D (190 hk) og femtrinns automat fra 504 700, med mindre utstyr. DLX er den enkleste versjonen av Land Cruiser. VX koster fra 608 500 kroner mens GX koster fra 645 500 kroner.

Varebilregler

Den nasjonale ordningen med typegodkjenning av varebil klasse 2 opphørte ved innføringen av nytt EU-regelverk fra 15. september 2012. Det betød at nasjonale typegodkjenninger for varebil klasse 2 ikke lenger kunne benyttes etter 29. april 2013. Avgiftsklassifisering foretas på grunnlag av Toll – og avgiftsdirektoratets forskrifter, men det er ingen endring av praksis, ifølge Statens vegvesen. Bl.a. krav til volum i godsrommet, det såkalte «kassekravet» er som tidligere. Kravet til varebil er altså som før: Statskassen må passe inn i varerommet for å bli godkjent. Bilene kan bygges om til personbil igjen med redusert avgift ihht bruksfradraget.  Det eneste nye er endret bruksfradragstabell  (tidligere var det 0 avgift etter 10 år, nå er det fortsatt avgift etter 10 år ihht bruksfradragstabellen)

Mer plass enn oppgitt

Grand Santa Fe er 4,915 meter lang, 1, 885 meter bred og 1,685 meter høy.  Akselavstanden er på 2,8 meter, mens bakkeklaringen er på 18 centimeter. Land Cruiser har målene 478/189/184 meter, en akselavstand på 2,790 meter og en bakkeklaring på 22 centimeter.

Lastevolumet i Grand Santa Fe er oppgitt til 1842 liter. I Land Cruiser er plassen oppgitt til maks 1934 liter. Begge målene gjelder imidlertid personbil-versjonene med setene nedfelt. Varebilene har i praksis mer plass fordi setene er kastet ut.

Grand Santa Fe kan trekke hengere opptil 2000 kilo, mens Land Cruiser tar 3000 kilo.

Godt automatkasse

Vi liker styringen i Grand Santa Fe. Den føles aldri dvask, snarere presis. Den har dessuten Flexsteer der du med en knapp på rattet kan velge mellom tre forskjellige styrerespons-innstillinger, normal, comfort og sport. Bilen er utstyrt med en sekstrinns automatkasse som vi synes fungerer fint. Den er på notene, girer komfortabelt og føles langt mer moderne enn femtrinnsautomaten i nevne Land Cruiser.

Neppe som Land Cruiser

Den store varebilen fra Hyundai har såkalt Active on-demand firehjulsdrift. Det innebærer at den ved normal kjøring trekker på forhjulene. Bakhjulene trer i kraft dersom sensorene registrerer slipp på forhjulene. Firehjulsdriften kan låses i hastigheter under 40 km/t. Altså en slags light-versjon av senterdifferensial med lås. Hyundai-en har også skliplater. Dersom best mulig fremkommelighet på krevende underlag er noe du vektlegger ved kjøp av varebil, ville vi antakelig vendt nesen mot Land Cruiser.

Ulempe med lastekant

Alt i alt er vi godt fornøyde med Hyundai Grand Santa Fe. Interiøret er tiltalende med tydelige kontraster slik at man slipper å sitte og lete etter de forskjellige funksjonene. Styringen og girkassa gjør at den føles mer moderne å kjøre, og mindre SUV-vaggende, enn for eksempel Land Cruiser. Toyota-en kan imidlertid trekke tyngre og har etter alt å dømme bedre evner på krevende underlag dersom det er viktig for deg.

Den kanskje største ulempen med Grand Santa Fe er lastekanten. Dessuten har den ikke DAB+, men det blir tilgjengelig fra oktober.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!