1157 nordmenn kjøpte ny Subaru Forester i fjor, ifølge salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det holdt til 38. plass på statistikken. Dagens versjon av Forester ble lansert i 2013, og 1285 nye biler ble registrert i lanseringsåret.

Nå kommer utstyret som kan sette ny fortgang i salget. Forester har nemlig manglet én vesentlig ting: Kombinasjonen diesel og automatgir.

Firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir har vært en populær kombinasjon på det norske bilmarkedet. Subaru har tidligere bare levert automatgir i kombinasjon med bensinmotor. Men nå følger endelig Forester etter Subaru Outback 2,0D Lineartronic, og den får kombinasjonen dieselmotor og automatgir.

- Vi regner med å selge 1400 Forester i år, og tror at andelen diesel med Lineartronic-automatgir vil stå for 70 prosent av salget, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

DIESEL OG AUTOMAT: Forester med automatgir. FOTO: Subaru

Subaru Forester 2,0 D SUV-test april 2013=

DIESEL OG MANUELT GIR: Subaru Forester har manglet komboen diesel og automatgir. FOTO: Petter Handeland

Kommer med X-Mode

Prisene på 2015 Subaru Forester med diesel, Lineartonic og 147 hk er som følger:

* Forester Classic 2,0  diesel og Lineartronic 389 800 kroner.

* Forester Premium 2,0 diesel og Lineartronic 429 800 kroner.

* Forester Sport Premium 2,0 S. diesel og Lineartronic 459 800 kroner.

* Forester Comfort, er rimeligste modell. 354 800 kroner med manuelt gir

Nå kan også Forester fås med elektrisk bakluke. Dessuten X-Mode på Lineartronic-modellene, som er en tilleggsfunksjon. Ved å trykke på en knapp endres programmeringen av motor, girkasse, firehjulsdrift og bremsene for å oppnå bedre kontroll på vanskelig underlag. X-mode kan benyttes i hastigheter opp til 40 km/t.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!