Steinsprut:

Derfor bør du droppe BH for bilen om vinteren

Bil-BH beskytter mot steinsprut, men du bør droppe den om vinteren.

SOMMER-BH: Panser-BH-ene ble laget for å beskytte fine pansere på sommerstid, men flere bruker dette på vinteren også. FOTO: Tommy Lund
SOMMER-BH: Panser-BH-ene ble laget for å beskytte fine pansere på sommerstid, men flere bruker dette på vinteren også. FOTO: Tommy Lund
Sist oppdatert

Lite irriterer mer enn den første steinspruten i panseret. Spesielt om doningen er flunkende ny. Ryker lakken går det ikke lange stunden før de første brune rustflekkene melder seg under saltlaken du marinerer bilen din i daglig på denne tiden av året.

Dette er naturlig nok bare en av mange "gleder" du har ved bileierskapet, og noe du må belage deg på.

Nå knatres det ekstra mye småstein mot norske bilpansre. Det henger sammen med at det i løpet av de siste årene også har blitt langt mer vanlig med grus framfor sand på norske veger.

Men selv om det gir tryggere veier, har det også sine negative sider for bileieren.

BH for bilen

Og dermed har det dukket opp mange kreative løsninger for deg som er redd for lakken og rustskader, og som ønsker å gjøre noe med problemet selv. For skal du ha beskyttelse mot steinsprut, er det én ting som gjelder ifølge flere forum for Volvo-, BMW-, og Audi/Volkswagen-eiere: Nemlig Bil-BH.

Den skal som navnet antyder beskytte de edlere delene av bilen din, og er gjerne laget i skinn. Og før vi går videre, kjært barn - mange navn: På engelsk går dette ifølge nettleksikonet Wikipedia under Car Bra, Auto-Bra, Hood - eller Front-End Mask, eller panser-BH på norsk - alle laget for å beskytte lakken på fronten av bilen.

Det første variantene skal ha sett dagens lys allerede i 1961, og var ment som beskyttelse mot sola. Den første BH-en skal etter sigende har blitt montert på en Porsche 356.

BH: Panser-BH-ene koster ikke skorta og kan skal beskytte mot steinsprut. Men må brukes med forsiktighet på vinteren.
BH: Panser-BH-ene koster ikke skorta og kan skal beskytte mot steinsprut. Men må brukes med forsiktighet på vinteren.

– Kult, men ikke lurt

– Mange synes det er kult å kjøre rundt med panser-BH på denne tiden, og det beskytter riktig nok mot steinsprut. Men primært bør dette brukes om våren eller sommeren. Årsaken er at salt, nedbør og skitt fort setter seg imellom, slik at lakken tar skade av dette, sier Håkon Sandberg hos bilutstyrsbutikken Parts & Retards (mest for VW og Audi) som selger panser-BH-er.

Synet på saken støttes av bilpleieentusiast Tommy Lund hos Tommys Car Spa på Bryne. Han har brukt panser-BH noen år.

– BH-en beskytter mot steinsprut ja, men jeg bruker beskyttelsen mest på sommeren, og spesielt på turer til utlandet og på motorvei. Mitt beste tips er å holde meget god avstand til andre om du vil unngå steinsprut på denne tiden av året.

Han trekker ellers fram foliering som et alternativ, med dette må som regel utføres av spesialister.

IKKE OM VINTEREN: Det kan være smart å begrense bruken av panser-BH til sommer og vår. Årsaken er at salt, nedbør og skitt fort setter seg mellom, slik at lakken tar skade. FOTO: Wikipedia
IKKE OM VINTEREN: Det kan være smart å begrense bruken av panser-BH til sommer og vår. Årsaken er at salt, nedbør og skitt fort setter seg mellom, slik at lakken tar skade. FOTO: Wikipedia

– Reparer fort

– Det er spesielt i overgangene mellom vinter og vår at vi ser toppene innen steinsprutskader. Men siden vi har fått en litt spesiell vinter med lignende overganger, er dette utbredt allerede nå. I tillegg er som nevnt blitt mer grus enn sand på vegene.

Det sier Sigmund Clementz som er kommunikasjonsrådgiver hos ett av landets største forsikringsselskap, If.

Han mener det er fint lite du som bileier kan gjøre for å unngå skader, men har trekker fram to viktige råd:

Hold god avstand til bilen foran, og når skaden først har skjedd - reparer så fort som mulig for å unngå rustdannelse. Sprekk i ruta medfører som regel bytte.

– Det er flere lakkverksteder enn bakerier i landet sett under ett, avslutter Clementz.

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også