SMART: Enkelte apper, som for eksemepel Strava, skal fungere med systemet.

Volvos viktigste varemerke er ifølge dem selv sikkerhet. Dette kan naturlig nok tolkes på mange måter, inkludert at fotgjengere skal føle seg trygge og ikke bli påkjørt av en Volvo - takket være spesielle systemer som for eksempel bremser opp i tide.

Nå tar bilprodusenten dette et steg til og introduserer smarte sykkelhjelmer som skal kunne kommunisere med enkelte Volvo-modeller, i første rekke XC 90.

Dette kom fram i forbindelse med forbrukerelektronikk-messa CES, som går av stabelen i disse dager, hvor systemet ble vist fram. Volvo Cars opplyser i en pressemelding at de videre vil samarbeide med Ericsson og sportsutstyrsprodusenten POC om hjelmen.

Hele systemet går ut på at hjelmen kommuniserer med bilen, ved blant annet å sende ut posisjonen fra den innebygde GPS-en i hjelmen.

På den måten skal Volvo-sjåføren kunne vite at det er en syklende i nærheten, som for eksempel i blindsona. Enkelte apper, som for eksempel treningsappen Strava, skal fungere med systemet. I bilen kommer informasjonen opp på Head-Up-systemet i frontruta.

Systemet virker ellers begge veier, slik at også personen på to hjul skal kunne få et forvarsel om eventuelle Volvoer er på kollisjonskurs.

Flere sykler urbant

Systemet er ifølge Volvo verdens første i sitt slag. Produsenten viser til at skader som følge av treff mellom syklende og biler er økende, og at det spesielt er i urbane strøk at dette er et problem.

Volvo henviser videre til tall fra NPD Group, som slår fast 132,3 millioner sykler ble solgt på verdensbasis ifjor.

I Göteborg alene gikk antallet sykler opp med 30 prosent, ifølge tall som Göteborgs Posten har lagt fram.

VARSLING: Volvos nye system varsler føreren om syklende rundt bilen.

– Positive

– Som et allmennpreventivt tiltak er vi klart positive til at smarte sykkelhjelmer nå kommer på banen, i tillegg til alt annet som bidrar til økt sikkerhet for syklende, sier informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening.

Hun forteller videre at det er spesielt  rundt kryss og høyresvinger at det smeller oftest, og nettopp hvor bilføreren ikke har fått med seg at det er en sykkel i nærheten.

- Kan Volvos oppfinnelse være med på å dempe konfliktnivået mellom syklister og bilister?

– Her er vi først og fremst opptatt av å få fram at vi ikke tror at konfliktnivået mellom bilister og syklister er spesielt høyt, sier Tronstad

Hun forklarer videre at det er mange typer syklister, alt fra pendlere til de som skal trene i trafikken, slik at oppmerksomhetsnivået fra syklistene også dermed er meget varierende.

– Men en smarthjelm kan på sin side være med å gjøre syklistene mer oppmerksomme også, avslutter Tronstad.

GPS: Systemet skal kunne se syklende som er skjult for føreren.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!