Få kjøper Toyota på bakgrunn av utseende, men om dette blir designsporet Toyota er i ferd med å pense inn på kan det bli spennende. Noen konseptbiler er så ville at man allerede ved første øyekast vet at denne bilen ender sine dager når bilutstillingen er over, men det er ikke tilfellet for Corolla Furia - som har en viss grad av virkelighet over seg.

I disse dager vises bilen på den store bilutstillingen i Detroit i USA. I Europa satser man nå for fullt på den nye Auris, men i USA er Corolla innarbeidet. Faktisk på linje med Coca-Cola og andre velkjente varemerker.

Toyota har uttalt at man skal bygge mer spennende biler. Den nye sportsbilen, GT86, er et godt eksempel - og det er også den nye utgaven av Auris, som har fått et designmessig kjempeløft sammenliknet med forgjengeren. I USA kan det derimot virke som om man går enda lengre, selv om Corolla Furia nok må sees på som en forsøksballong.

Bilen er 4,62 meter lang, 1,80 meter bred og 1,42 meter høy. Akselavstanden er på 2,7 meter nettopp for å sørge for at den innvendige plassen blir så god som mulig.  Overhengene er korte, selv om fronten kanskje kan virke litt vel massiv. Frontruten er kraftig vinklet og det coupe-liknende taket ender i en kort bakluke. Hverken detaljene i karbonfiber, diffusoren eller vingen følger med dersom bilen komme i produksjon, men designmessig er den likevel spennende - og om den skulle komme i produksjon, vil designet fra Furia også smitte over på andre, kommende, modeller.

Det er med andre ord snart slutt på at man ikke skal skille seg ut i en Toyota.

Toyota Corolla står sterkt i USA, og Furia sier mye om hvilken retning Toyota nå tar designmessig. Også på biler for Europa komme designet fra Furia til å smitte over.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!