Den nye generasjonen av Porsche 911 Turbo og Turbo S Cabriolet skal ha offisiell premiere i slutten av november, men allerede nå har det kommet bilder av bilene. Som ventet blir det ingen store overraskelser sammenlignet med de samme bilene med fast tak.

Karosseriet på Turbo Cabriolet og Turbo S Cabriolet er det bredeste Porsche har, og er 28 mm bredere enn en 911 Carrera 4. Stoffkalesjen har en ramme av magnesium, og kan åpnes eller lukkes på bare 13 sekunder i hastigheter på opptil 50 km/t.

Akkurat som for coupémodellen lanseres de to versjonene Turbo og Turbo S samtidig. Motorene kjenner vi igjen, og den 3,8 liter store boksersekseren gir 520 hk i Turbo og 560 hk i Turbo S. De to har henholdsvis 660 og 700 Nm i dreiemoment, som skal kunne økes til henholdsvis 710 og 750 Nm med overboost-funksjon.

En sjutrinns PDK-girkasse er det eneste alternativet, for noen manuell girkasse tilbys ikke lenger til disse modellene.

Turbo-versjonen skal akselerere til 100 km/t på 3,2 sekunder, mens S-utgaven klarer seg med 0,1 sekund mindre. Begge skal ha en toppfart på 318 km/t.

En av nyhetene som vi kjenner fra før er den selvstyrende bakakselen. I hastigheter under 50 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene, og det skal i teorien fungere som om akselavstanden er forkortet med 25 cm. Dermed blir bilene kvikkere og lettere å parkere.

Over 80 km/t styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som skal tilsvare en forlengelse av akselavstanden på 50 cm. Det gir bedre stabilitet i høy fart.

De nye Turbo-modellene skal ha blitt omtrent 15 prosent gjerrigere enn sine forgjengere, til tross for den høyere effekten. De skal bruke rett under én liter mil ved blandet kjøring.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!